I hvilken utstrekning målselskapets aktiva kan og faktisk blir benyttet som et element i strukturering av oppkjøpsfinansiering.
Abstract
Tema for denne masteroppgaven er visse aspekter ved finansiering av oppkjøp av
selskaper. Oppkjøp er en kompleks transaksjon og mange aspekter må vurderes. Vi
undersøker hvorvidt målselskapets aktiva kan og faktisk blir benyttet som et
element i oppkjøpsfinansiering, med fokus på aksjeloven (asl.) § 8-10 av lov 13.
juni 1997 nr. 44 og allmennaksjeloven (asal.) § 8-10 av lov 13. juni 1997 nr. 45.
Problemstillingen belyses ved bruk av teori og gjennomførte intervjuer.
Intervjuobjektene er valgt på bakgrunn av deres høye ekspertise innenfor sine
fagfelt og oppgavens tema.
Ifølge norsk aksjelovgivning kan målselskapets aktiva benyttes som et element i
oppkjøpsfinansiering, dog underlagt strenge begrensninger. Asl./asal. § 8-10 reiser
kompliserte tolkningsspørsmål. Dette gjelder særlig formuleringene ”stille midler
til rådighet” og ”betryggende sikkerhet”.
Vi finner at i situasjoner hvor lånefinansierte oppkjøp er foretatt av private equity
investorer benyttes ofte målselskapets aktiva som et element i finansieringspakken.
Dette belyses i oppgaven ved gjennomgang av flere eksempler. Det er svært sjeldent
at de vanskelig tolkningsspørsmål som asl./asal. § 8-10 reiser kommer opp for
domstolene. Det er derfor lite rettspraksis på område, noe som medfører at
rettstilstanden til dels er uklar. I tilfeller hvor kjøperselskapet benytter
målselskapets aktiva, viser våre resultater at dette medfører økt bruk av ressurser,
herunder arbeid, tid og kostnader. Våre resultater viser at intervjuobjektene ikke
anser asl./asal. § 8-10 som et praktisk verktøy, men som en begrensning.
Aksjonærenes formål ved aksjeerverv er å oppnå gevinst, og lovgiver har ikke tatt
innover seg at oppkjøpet skal finansieres.
Ut fra teori og gjennomførte intervjuer finner vi at det er muligheter for å øke
effektiviteten rundt oppkjøp. Hovedsakelig finner vi at bestemmelsens rekkevidde
burde være klarere slik at det ikke foreligger en gråsone, noe som skyldes lite
rettspraksis. Dette kan gjøre det lettere å ta stilling til bestemmelsen, og dermed
anse den som en mulighet og ikke en begrensning. En endring kan medføre
kostnadseffektivitet, og redusere ressursene som brukes i forbindelse med oppkjøp.
På denne måten vil samfunnet være med på å legge til rette for oppkjøp og utnytte
kapitalen mer effektivt.
Description
Masteroppgave(MSc) i Økonomi og ledelse, Forretningsjus, skatt og regnskap - Handelshøyskolen BI, 2017