Dulting – endringer i bærekraftig retning med god endringsledelse
Journal article

View/ Open
Date
2017Metadata
Show full item recordCollections
- Scientific articles [2147]
Original version
Magma, 2017, 20(7), 61-69Abstract
Bedrifter ønsker i større grad å ta samfunnsansvar, blant annet gjennom å tilby bærekraftige produkter. Samtidig er det ikke alltid forbruker følger opp med å kjøpe disse produktene. Gjennom riktig dulting (nudging) kan forbrukere påvirkes til å gjøre de valgene som er gode både for samfunnet og for bedriftens lønnsomhet – uten at kunden opplever å komme dårligere ut.
I denne studien presenterer vi to initiativ fra bedrifter som på en lønnsom måte har gjennomført prosjekter der dulting har vært brukt som virkemiddel: Bunnpris’ SNÅL frukt & grønt og Choice Hotels’ overgang til mindre tallerkener for å redusere avfall. Initiativene analyseres i henhold til Kotters åttestegs endringsmodell. Denne modellen viser seg som en nyttig fremgangsmåte for testing og implementering av dultevirkemidler.
Denne artikkelen kan inspirere bedrifter til å identifisere tilsvarende initiativ i sin daglige drift og sette en ramme for hvordan de vil benytte dulting som virkemiddel i praksis.
Description
Dette er et Open Access tidsskrift tilgjengelig fra www.magma.no