dc.contributor.advisor | | |
dc.contributor.author | Viken, Monica | |
dc.contributor.editor | Barland, Jens | |
dc.date.accessioned | 2016-09-09T11:47:21Z | |
dc.date.accessioned | 2016-09-12T12:53:59Z | |
dc.date.available | 2016-09-09T11:47:21Z | |
dc.date.available | 2016-09-12T12:53:59Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Viken, M. (2016). Juridiske og etiske rammer for innholdsmarkedsføring. I Barland, Jens (Red.), Innholdsmarkedsføring. Konsept, forretningsmodeller, juss, etikk og praksis, ( s. 98- 151). Oslo: Cappelen Damm Akademisk | nb_NO |
dc.identifier.isbn | 978-82-02-53049-5 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2406246 | |
dc.description.abstract | This chapter investigates the legal and ethical framework for content
marketing. The use of content marketing necessitates special considerations
due to its legal implications for the marketer. In addition,
legal rules should be interpreted in accordance with ethical standards
for advertising and marketing communication practice. The
general provision that all marketing should be designed and presented
in such a way that its marketing purpose is clear, serves as a
starting point for this legal analysis. As surreptitious advertising is
prohibited, the marketer must identify advertising as such. Furthermore,
principal rules on marketing practice also apply to content
marketing. Thus, legal and ethical analyses include discussions
regarding good marketing practice, misleading and unfair advertising,
special concerns regarding content marketing directed toward
children, evidential rules and law enforcement | nb_NO |
dc.description.abstract | I dette kapitlet rettes søkelyset mot de juridiske og etiske rammer for innholdsmarkedsføring. Formålet er å analysere regler som har spesiell betydning for innholdsmarkedsføring, men også sette denne formen for markedskommunikasjon inn i en større juridisk sammenheng. I en slik analyse vil i tillegg etiske retningslinjer ha
betydning, både ved fortolkningen av de ulike regler, og som selvstendige
kilder for vurdering av innholdsmarkedsføring.
All regulering av markedsføring må settes inn i en kontekst av
den generelle ytringsfrihet og vurderes på bakgrunn av i hvilken
grad kommersielle ytringer overhodet kan begrenses gjennom
lovregulering. I den grad innholdsmarkedsføring kan reguleres,
vil de juridiske rammer omfatte både presentasjon og innhold. De
typiske kjennetegn for innholdsmarkedsføring vil dermed kunne
ha innvirkning både på hvordan denne markedsføringen skal presenteres
og hvilke krav som stilles til innholdet.
Reguleringen vil i tillegg måtte ta høyde for svært ulike situasjoner,
fra den ferske bloggerens omtale av produkter som han eller
hun har fått tilsendt fra ulike virksomheter, til profesjonell omtale
av produkter og tjenester på virksomhetens hjemmeside eller via
andre kanaler. Videre krever fremveksten av de nye mediehusene
spesiell oppmerksomhet. Ulike konstellasjoner kan gjøre det vanskelig
å finne frem til den egentlige ansvarlige for innholdsmarkedsføring.
Er det virksomheten som betaler for markedsføringen,
bloggeren, mediehuset eller samtlige av de nevnte som er juridisk
ansvarlig for presentasjon og innhold?
Til slutt må det vurderes hvilke konsekvenser ulike regelbrudd vil
få for den ansvarlige. Det vil være ulike sanksjoner for de forskjellige
regelbrudd, der konsekvensen for den ansvarlige vil variere. | nb_NO |
dc.description.sponsorship | Boka er utgitt med støtte fra NTNU, Handelshøyskolen BI og Pressens
Faglitteraturfond (PFF) | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk | nb_NO |
dc.source | https://press.nordicopenaccess.no/index.php/noasp/catalog/book/5 | nb_NO |
dc.source.uri | https://press.nordicopenaccess.no/index.php/noasp/catalog/book/5 | |
dc.title | Juridiske og etiske rammer for innholdsmarkedsføring | nb_NO |
dc.type | Chapter | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.date.updated | 2016-09-09T11:47:21Z | |
dc.rights.holder | Dette verket omfattes av bestemmelsene i Lov om opphavsretten til åndsverk
m.v. av 1961. Verket utgis Open Access under betingelsene i Creative
Commons-lisensen CC-BY 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/
by/4.0/). Denne tillater tredjepart å kopiere, distribuere og spre verket i
hvilket som helst medium eller format, og å remixe, endre, og bygge videre
på materialet til et hvilket som helst formål, inkludert kommersielle, under
betingelse av at korrekt kreditering og en lenke til lisensen er oppgitt, og
at man indikerer om endringer er blitt gjort. Tredjepart kan gjøre dette på
enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller
tredjepart eller tredjeparts bruk av verket. | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 98-151 | nb_NO |
dc.identifier.cristin | 1373148 | |
dc.description.localcode | 1,OA, | nb_NO |