• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Publikasjoner fra CRIStin - BI
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Publikasjoner fra CRIStin - BI
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Juridiske og etiske rammer for innholdsmarkedsføring

Viken, Monica
Chapter, Peer reviewed
Thumbnail
View/Open
Viken_2016.pdf (892.1Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2406246
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Book chapters [7]
  • Publikasjoner fra CRIStin - BI [630]
Original version
Viken, M. (2016). Juridiske og etiske rammer for innholdsmarkedsføring. I Barland, Jens (Red.), Innholdsmarkedsføring. Konsept, forretningsmodeller, juss, etikk og praksis, ( s. 98- 151). Oslo: Cappelen Damm Akademisk  
Abstract
This chapter investigates the legal and ethical framework for content

marketing. The use of content marketing necessitates special considerations

due to its legal implications for the marketer. In addition,

legal rules should be interpreted in accordance with ethical standards

for advertising and marketing communication practice. The

general provision that all marketing should be designed and presented

in such a way that its marketing purpose is clear, serves as a

starting point for this legal analysis. As surreptitious advertising is

prohibited, the marketer must identify advertising as such. Furthermore,

principal rules on marketing practice also apply to content

marketing. Thus, legal and ethical analyses include discussions

regarding good marketing practice, misleading and unfair advertising,

special concerns regarding content marketing directed toward

children, evidential rules and law enforcement
 
I dette kapitlet rettes søkelyset mot de juridiske og etiske rammer for innholdsmarkedsføring. Formålet er å analysere regler som har spesiell betydning for innholdsmarkedsføring, men også sette denne formen for markedskommunikasjon inn i en større juridisk sammenheng. I en slik analyse vil i tillegg etiske retningslinjer ha

betydning, både ved fortolkningen av de ulike regler, og som selvstendige

kilder for vurdering av innholdsmarkedsføring.

All regulering av markedsføring må settes inn i en kontekst av

den generelle ytringsfrihet og vurderes på bakgrunn av i hvilken

grad kommersielle ytringer overhodet kan begrenses gjennom

lovregulering. I den grad innholdsmarkedsføring kan reguleres,

vil de juridiske rammer omfatte både presentasjon og innhold. De

typiske kjennetegn for innholdsmarkedsføring vil dermed kunne

ha innvirkning både på hvordan denne markedsføringen skal presenteres

og hvilke krav som stilles til innholdet.

Reguleringen vil i tillegg måtte ta høyde for svært ulike situasjoner,

fra den ferske bloggerens omtale av produkter som han eller

hun har fått tilsendt fra ulike virksomheter, til profesjonell omtale

av produkter og tjenester på virksomhetens hjemmeside eller via

andre kanaler. Videre krever fremveksten av de nye mediehusene

spesiell oppmerksomhet. Ulike konstellasjoner kan gjøre det vanskelig

å finne frem til den egentlige ansvarlige for innholdsmarkedsføring.

Er det virksomheten som betaler for markedsføringen,

bloggeren, mediehuset eller samtlige av de nevnte som er juridisk

ansvarlig for presentasjon og innhold?

Til slutt må det vurderes hvilke konsekvenser ulike regelbrudd vil

få for den ansvarlige. Det vil være ulike sanksjoner for de forskjellige

regelbrudd, der konsekvensen for den ansvarlige vil variere.
 
Publisher
Cappelen Damm Akademisk
Copyright
Dette verket omfattes av bestemmelsene i Lov om opphavsretten til åndsverk m.v. av 1961. Verket utgis Open Access under betingelsene i Creative Commons-lisensen CC-BY 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/ by/4.0/). Denne tillater tredjepart å kopiere, distribuere og spre verket i hvilket som helst medium eller format, og å remixe, endre, og bygge videre på materialet til et hvilket som helst formål, inkludert kommersielle, under betingelse av at korrekt kreditering og en lenke til lisensen er oppgitt, og at man indikerer om endringer er blitt gjort. Tredjepart kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller tredjepart eller tredjeparts bruk av verket.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit