Juridiske og etiske rammer for innholdsmarkedsføring
Chapter, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2406246Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Book chapters [38]
- Publikasjoner fra CRIStin - BI [1041]
Originalversjon
Viken, M. (2016). Juridiske og etiske rammer for innholdsmarkedsføring. I Barland, Jens (Red.), Innholdsmarkedsføring. Konsept, forretningsmodeller, juss, etikk og praksis, ( s. 98- 151). Oslo: Cappelen Damm AkademiskSammendrag
This chapter investigates the legal and ethical framework for content
marketing. The use of content marketing necessitates special considerations
due to its legal implications for the marketer. In addition,
legal rules should be interpreted in accordance with ethical standards
for advertising and marketing communication practice. The
general provision that all marketing should be designed and presented
in such a way that its marketing purpose is clear, serves as a
starting point for this legal analysis. As surreptitious advertising is
prohibited, the marketer must identify advertising as such. Furthermore,
principal rules on marketing practice also apply to content
marketing. Thus, legal and ethical analyses include discussions
regarding good marketing practice, misleading and unfair advertising,
special concerns regarding content marketing directed toward
children, evidential rules and law enforcement I dette kapitlet rettes søkelyset mot de juridiske og etiske rammer for innholdsmarkedsføring. Formålet er å analysere regler som har spesiell betydning for innholdsmarkedsføring, men også sette denne formen for markedskommunikasjon inn i en større juridisk sammenheng. I en slik analyse vil i tillegg etiske retningslinjer ha
betydning, både ved fortolkningen av de ulike regler, og som selvstendige
kilder for vurdering av innholdsmarkedsføring.
All regulering av markedsføring må settes inn i en kontekst av
den generelle ytringsfrihet og vurderes på bakgrunn av i hvilken
grad kommersielle ytringer overhodet kan begrenses gjennom
lovregulering. I den grad innholdsmarkedsføring kan reguleres,
vil de juridiske rammer omfatte både presentasjon og innhold. De
typiske kjennetegn for innholdsmarkedsføring vil dermed kunne
ha innvirkning både på hvordan denne markedsføringen skal presenteres
og hvilke krav som stilles til innholdet.
Reguleringen vil i tillegg måtte ta høyde for svært ulike situasjoner,
fra den ferske bloggerens omtale av produkter som han eller
hun har fått tilsendt fra ulike virksomheter, til profesjonell omtale
av produkter og tjenester på virksomhetens hjemmeside eller via
andre kanaler. Videre krever fremveksten av de nye mediehusene
spesiell oppmerksomhet. Ulike konstellasjoner kan gjøre det vanskelig
å finne frem til den egentlige ansvarlige for innholdsmarkedsføring.
Er det virksomheten som betaler for markedsføringen,
bloggeren, mediehuset eller samtlige av de nevnte som er juridisk
ansvarlig for presentasjon og innhold?
Til slutt må det vurderes hvilke konsekvenser ulike regelbrudd vil
få for den ansvarlige. Det vil være ulike sanksjoner for de forskjellige
regelbrudd, der konsekvensen for den ansvarlige vil variere.