Hvordan virker samvirker?: markedsorientering og produktuvikling i norsk landbrukssamvirke
Research report
View/ Open
Date
2001Metadata
Show full item recordCollections
- Research Reports [141]
Abstract
Offentlige myndigheter har siden 1930-årene brukt salgssamvirkene i landbruket til å ”regulere” markedene for landbruksprodukter i Norge. Landbrukspolitikken er nå i ferd med å bli mer markedsbasert, og behovet for konkurranse og forbrukerretting understrekes gjerne uten at man vil forlate reguleringspolitikken helt. Salgssamvirkene var i utgangspunktet produksjonsorienterte. Formålet med denne rapporten er å drøfte hvor markedsorienterte salgsorganisasjonene i norsk landbrukssamvirke er i dag, og hva som eventuelt kan gjøres for å få dem mer markedsorienterte. I denne forbindelsen har vi fokusert spesielt på den produktutviklingen som skjer i de tre store salgssamvirkene TINE Norske Meierier, Norsk Kjøtt og Prior Norge.
Den tradisjonelle samvirkemodellen blir diskutert innledningsvis, og vi framholder at åpent medlemsskap og kollektiv kapital ikke gjør det spesielt attraktivt for medlemmene/eierne å investere i selskapet.
Markedsorientering defineres på ulike måter innenfor markedsføringslitteraturen. Vi gjennomgår litteraturen og kommer fram til tre forskjellige tilnærmingsmåter:
a) Markedsorientering som en ledelsesfilosofi, hvor man alltid starter med kundenes behov,
b) Markedsorientering som informasjonsinnsamling, spredning og iverksettelse av tiltak,
c) Markedsorientering som en læringsstrategi, hvor det legges vekt på balanse mellom en utnyttende og en utforskende strategi når det gjelder produktutvikling.
Ved hjelp av en intervjuguide som dekker alle de tre aspektene ved begrepet er det gjennomført 3-4 intervjuer med sentrale ledere fra markeds- og FoU avdelingene i hver av de tre salgssamvirkene. I tillegg har vi gjennomgått årsrapportene for de ti siste år for å kartlegge hva som sies om produktutvikling.
Vi konkluderer med at en råvaredrevet produktutvikling finnes i alle de tre organisasjonene, selv om markedet også driver mye av produktutviklingen. Prior synes å være den organisasjonen som er kommet lengst når det gjelder å styre produksjonen av bestemte råvarekvaliteter. På den annen side satser TINE mest på å samle inn markedsinformasjon for å kartlegge utviklingen i forbrukernes preferanser. Avslutningsvis diskuterer vi kort de utfordringene som salgssamvirkene står overfor i tida framover.
Series
Research Report02/2001