Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorErichsen, Morten
dc.contributor.authorOlsen, Lars Erling
dc.date.accessioned2023-12-07T13:56:45Z
dc.date.available2023-12-07T13:56:45Z
dc.date.created2021-03-26T14:40:27Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationMagma - Tidsskrift for økonomi og ledelse. 2021, (2), 57-64.
dc.identifier.issn1500-0788
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3106450
dc.description.abstractAnnonsører og reklamebyråer bør kontinuerlig søke å effektivisere sine reklamekampanjer. Vår under­søkelse viser at A/B-testing av reklame i digitale medier på mange måter har erstattet pretesting av reklame i disse kanalene. Vi hevder at med inntog av nye og mer avanserte metoder som kunstig intelligens (AI) og nevromåling bør pretesting av reklame i digitale medier få mer oppmerksomhet. Sammen med A/B-testing kan dette bidra til å gjøre reklamekampanjer enda mer effektive. Vi rapporterer funn fra en kvalitativ undersøkelse der vi dybdeintervjuer 19 personer i bransjen. Våre funn gir holdepunkter for at pretesting av reklame gjennomføres i svært liten grad i Norge, til tross for at de fleste respondentene har en positiv holdning til pretesting. Funnene viser også at respondentene ikke er godt nok kjent med nye metoder for pretesting av reklame, og at svært få har tatt dem i bruk. Et viktig formål med denne artikkelen er derfor å bidra til at flere blir oppmerksom på nye metoder for pretesting av reklame og tar i bruk disse metodene sammen med A/B-testing for å optimalisere reklamen.
dc.language.isonob
dc.relation.urihttps://www.magma.no/pretesting-av-digital-reklame
dc.titlePretesting av digital reklame - Nye metoder bør få mer oppmerksomhet
dc.title.alternativePretesting av digital reklame - Nye metoder bør få mer oppmerksomhet
dc.typePeer reviewed
dc.typeJournal article
dc.description.versionpublishedVersion
dc.source.pagenumber57-64
dc.source.journalMagma - Tidsskrift for økonomi og ledelse
dc.source.issue2
dc.identifier.cristin1901364
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel