Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEspeli, Harald
dc.date.accessioned2023-10-25T16:20:31Z
dc.date.available2023-10-25T16:20:31Z
dc.date.created2023-01-17T12:58:09Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationNordisk Administrativt Tidsskrift. 2022, 99 (3), 1--17.
dc.identifier.issn0029-1285
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3098758
dc.description.abstractHøsten 2021 dokumenterte Aftenposten at Riksrevisjonen i 2017 hadde stanset sin igangsatte etterlevelsesrevisjon av sikkerhetsarbeidet på Stortinget på grunn av motstand fra Stortingets presidentskap og direktør. Saken viser at Riksrevisjonen ikke hadde den nødvendige uavhengighet til sin egen oppdragsgiver, men lot den reviderte bestemme hva som skulle revideres. Det er strid med grunnleggende revisjonsprinsipper der hensynet til revisors uavhengighet har blitt vektlagt stadig sterkere de siste tiårene. De mange mediaavsløringer de siste årene av mangelfulle kontrollrutiner knyttet til stortingsrepresentanters reiseregninger, ventegodtgjørelser og pendlerleiligheter viser at Riksrevisjonen ikke har tillagt relevant risiko for tilliten til Stortinget som institusjon tilstrekkelig vekt i sitt revisjonsarbeid. Derfor reises spørsmålet om Riksrevisjonen fortsatt bør være Stortingets revisor. Artikkelen er basert på dokumentanalyse og relevant litteratur.
dc.language.isomis
dc.titleBør Riksrevisjonen fortsatt være Stortingets revisor?
dc.title.alternativeBør Riksrevisjonen fortsatt være Stortingets revisor?
dc.typePeer reviewed
dc.typeJournal article
dc.description.versionpublishedVersion
dc.source.pagenumber1--17
dc.source.volume99
dc.source.journalNordisk Administrativt Tidsskrift
dc.source.issue3
dc.identifier.doi10.7577/nat.4718
dc.identifier.cristin2108547
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel