Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSilkoset, Ragnhild
dc.date.accessioned2023-09-26T11:09:24Z
dc.date.available2023-09-26T11:09:24Z
dc.date.created2022-01-05T15:22:10Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationMagma - Tidsskrift for økonomi og ledelse. 2021, 2 65-74.
dc.identifier.issn1500-0788
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3092030
dc.description.abstractNy teknologi kan potensielt endre maktforholdet for datadeling mellom bedrifter og kunder. Frem til nå har store, internasjonale konsern som Facebook, Amazon og Google gjennom sin teknologi utnyttet kundenes digitale adferdsdata uten at brukerne er bevisste på dette. Vi er nå inne i et skifte hvor ny teknologi gjør det mulig å endre dette maktforholdet. Et eksempel er utviklingen av blokkjedeteknologiens applikasjon i mobiltelefoner, smartklokker og andre digitale enheter. Blokkjedeteknologien gir fremtidens kunder mulighet for å få kontroll med hvilke data de vil verifisere og dele, uten at man gir fri tilgang til alle rådataene, og uten at man går via en tredjepartsaktør. Muligheten for trygg deling av digitale, objektive adferdsdata betinger imidlertid at kundene er villige til å dele denne informasjonen direkte med bedriftene. Formålet med denne studien er derfor å kartlegge fakt­orer som påvirker kundenes vilje til å dele digitale, objektive adferdsdata med bedrifter. Hovedfunnene fra en preliminær kvantitativ studie blant 196 forsikringskunder viser at en sterk driver for datadeling er informasjonens sporbarhet. Kundene svarer at åpenhet rundt informasjonen (transparens) har en positiv, men svakere effekt på viljen til datadeling, mens bevaringen av opprinnelsen (originalitet) i dataene viser seg å ikke ha noen direkte effekt på viljen til å dele informasjon med forsikringsagentene. Av kompensasjonssystemer viser analysene at gavekort har en positiv effekt, mens kontantbetaling og rabatter ikke har noen effekt på viljen til å dele informasjon. Denne studien er et viktig første steg i å forstå hvordan ny teknologi i fremtiden kan endre måten bedrifter henter inn og behandler digitale objektive adferdsdata direkte fra kundene på.
dc.language.isonob
dc.titleKunders deling av digitale atferdsdata: Muligheter og begrensninger gjennom blokkjedeteknologien
dc.typePeer reviewed
dc.typeJournal article
dc.description.versionacceptedVersion
dc.source.pagenumber65-74
dc.source.volume2
dc.source.journalMagma - Tidsskrift for økonomi og ledelse
dc.identifier.cristin1975325
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel