Offshorerederiene: Konsolidering eller konkurs
Abstract
Offshore rederiene har i en årrekke tatt på seg for høy gjeld i et forsøk på å holde tritt med den vedvarende økende etterspørselen på norsk sokkel. Samtidig oppstod en slags «ettbenthet» i næringen der nesten alt fokus var lagt på offshore olje og gass næringen der marginene og inntjeningen var størst. Innovasjonene som ble lansert, var banebrytende, og de norske offshore rederiene på Vestlandet var verdensledende teknologisk og operasjonelt, med den mest komplette klyngen i verden. Da oljeprisen falt kraftig i 2014, fulgte inntjeningen til rederiene med ned, da de ikke hadde flere ben å stå på. Samtidig beholdt de den skyhøye gjeldsgraden. Dette har skapt krisen de i dag befinner seg i. Offshorerederiene og de andre aktørene i maritim-offshore klyngen er i dag nødt til å omstille seg for å videreutvikle klyngen på Vestlandet. I motsatt fall står den maritime klyngen på Sunnmøre i fare for å degenerere. Et slikt senario vil være ytterst dramatisk for hele Vestlandet.
De maritime aktørene på Vestlandet er nødt til å diversifisere gjennom et større fokus på flere havnæringer, her eksemplifisert gjennom de fremvoksende sjømat og offshore vind. Klyngen har vært tjent med en nær kontakt i alle ledd i klyngen, rederne kjenner verftene, skipsdesignerne, utstyrsprodusentene, serviceleverandørene og resten av klyngen.
Prosjektet «Offshorerederiene: Konsolidering eller konkurs» er gjennomført på vegne av GCE Blue Maritime, med Professor Torger Reve som Forskningsleder, Marius Nordkvelde som prosjektleder og Ole Jakob Ramsøy som prosjektkoordinator og analytiker.