dc.description.abstract | Rapporten ser nærmere på næringseffektene av utbyggingen av en ny E39 over Boknafjorden (Rogfast) mellom Stavanger og Haugesund området, over Bjørnafjorden mellom Stord og Bergen området, over Sognefjorden mellom Oppedal og Lavik, Hundvikfjorden mellom Anda og Lote, Faleidfjorden mellom Stryn og Svarstad (Stryn nord), Storfjord mellom Festøya og Solavågen eller Hareid og Sula, Moldefjorden mellom Vestnes og Molde og Halsafjorden mellom Kanestraum og Halsa. Rapporten har også evaluert de to mulighetene til å krysse Bjørnafjorden, i midten (direkte rute) eller en mer landbasert vei til øst for fjorden og de to mulighetene i Sogn og Fjordane, vest gjennom Lote and øst gjennom Stryn og over Strynefjellet. Rapporten bruker eksisterende region- og agglomerasjonsteori samt klyngeteori til å sannsynliggjøre for lokale arbeidsmarkedsgevinster ved sammenslåing av ulike arbeidsmarkeder som i dag ikke er integrert, men som sannsynligvis ville vært i større grad integrerte arbeidsmarkeder, om det ikke hadde vært for manglende infrastruktur.
Rapporten er en videreføring av rapporten Ferjefri E39 Næringsliv og verdiskaping (Nordkvelde og Reve 2013) og inngår i det større forskningsprosjektet Ferjefri E39 - næringsliv og verdiskaping. | nb_NO |