dc.description.abstract | I denne bacheloroppgaven har vi skrevet om Zenit Yoga og sett på hvordan vi kan
styrke deres merkevare. Vi har gjennomført en undersøkelse med den hensikt å få
svar på vår problemstilling: Hvordan kan Zenit Yoga styrke sin posisjon i det
lokale markedet? For å kunne løse vår problemstilling gjennomførte vi et
omfattende litteratursøk både i forskningsartikler og fagbøker og vi har belyst
teori innenfor merkevarebygging og posisjonering.
Teorikapittelet la grunnlaget for en videre undersøkelse av problemstillingen. For
å kunne gi Zenit Yoga en god anbefaling om hvordan de kan styrke sin posisjon,
krevde dette en god forståelse av merkets referanseramme, å kunne identifisere
behovsituasjoner Zenit Yoga konkurrerer i og hvilke andre merker de
konkurrerende med. Med dette som utgangspunkt valgte vi å bruke både
deskriptivt og eksplorativt undersøkelsesdesign. Først ble det gjennomført
dybdeintervju på fem av kundene til Zenit Yoga. Dette ga oss et godt innblikk i
kundens erfaringer, holdninger og inntrykk av bedriften. For å få et mest mulig
strukturert intervju utarbeidet vi en intervjuguide som var delt inn i ulike temaer.
Videre foretok vi en kvantitativ undersøkelse i form av spørreskjema.
Spørreundersøkelsen ble gjennomført på 159 av Zenit Yoga sine kunder. Videre
presenterte vi våre funn fra dybdeintervjuene og spørreundersøkelsen, der de
viktigste funnene var hvilke likhetspunkt og differensieringspunkt Zenit Yoga har
til de konkurrerende merkene, i tillegg til å analysere disse opp mot vår teoretiske
forankring. Analysekapittelet innebar diskusjon av resultatene opp mot de
sekundære kildene og teoriene, og fikk dermed forklart funn som er relatert til vår
problemstilling - noe som var viktig med tanke på vår anbefaling til bedriften.
Til slutt presenterte vi vår anbefaling til Zenit Yoga, som var å komme med både
kortsiktige og langsiktige tiltak for å styrke Zenit Yoga sin merkevare og posisjon
i det lokale markedet. Anbefalingen vår vil på ingen måte være en fasit på
hvordan Zenit Yoga skal styrke sin merkevare, men er en mulig løsning til
hvordan de kan gå frem for å forbedre sin posisjon og merkevare i det lokale
markedet. Det er derimot viktig å påpeke at merkevarebygging er en ressurs- og
tidskrevende prosess. | no_NO |