Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSelseth, Ida
dc.contributor.authorLyngstad, Leena Mari
dc.date.accessioned2010-10-19T13:04:28Z
dc.date.available2010-10-19T13:04:28Z
dc.date.issued2010-10-19T13:04:28Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/94455
dc.descriptionBacheloroppgave i Økonomistyring og investeringsanalyse fra Handelshøyskolen BI, 2010
dc.description.abstractI denne bacheloroppgaven har vi gjennomført en investeringsanalyse i ny hurtigbåtterminal og gjestebåthavn på Brattørkaia i Trondheim. Prosjektet skal gjennomføres av Trondheim Havn høsten 2012. Formålet med oppgaven er å estimere hvor høy leieinntekt Trondheim Havn må ha fra Sør Trøndelag Fylkeskommune for den nye hurtigbåtterminalen, slik at investeringen blir lønnsom. Analysen av gjestebåthavnen er en ren lønnsomhetsvurdering for å undersøke om prosjektet er levedyktig. Gjennom oppgaven har vi valgt å se på prosjektet som to selvstendige investeringer med hver sin lønnsomhetsanalyse. Oppgaven starter med en presentasjon av Trondheim Havn, samt en beskrivelse av prosjektet. Deretter går vi inn på metodebruk og relevant økonomisk teori som vi anvender senere i oppgaven. For å kartlegge faktorer som har innvirkning på prosjektet har vi gjennomført en strategisk analyse bestående av en intern analyse og en ekstern analyse. I den strategiske analysen konkluderer vi med at Trondheim Havn er et solid selskap med gode forutsetninger for å få gjennomført prosjektet til planlagt tid. Spesielt de øvrige utbedringene på Brattørkaia, inkludert Tverrforbindelsen, kan sees på som positive eksterne effekter, samt et incentiv til å gjennomføre prosjektet nå. I kapittel 5 har vi estimert fremtidige kontantstrømmer for prosjektet, og brukt nåverdimetoden for å avgjøre hvorvidt prosjektet er lønnsomt å gjennomføre eller ikke. Vi har tatt utgangspunkt i egenkapitalmetoden og har derfor benyttet et risikojustert egenkapitalavkastningskrav ved neddiskontering av kontantstrømmen. Avkastningskravet for hurtigbåtterminalen og gjestebåthavnen har vi henholdsvis estimert til 4,51 % og 7,66 %. Vi kom frem til at leieinntekten fra Sør-Trøndelag Fylkeskommune må ligge på omtrent 1,5 millioner kroner for at det skal være lønnsomt for Trondheim Havn å gjennomføre investeringen i ny hurtigbåtterminal. I estimatet har vi, ved hjelp av en følsomhetsanalyse, tatt i betraktning at renten er på et lavt nivå i dag, og at man kan forvente at renten på langsikt vil stabilisere seg på et høyere nivå. Våre beregninger for gjestebåthavnen resulterte i en nåverdi på 2 025 836 kroner, det vil si at investeringen er lønnsom fordi nåverdien er større enn null. Vi har gjennomført en scenarioanalyse på gjestebåthavnen, hvor vi kom frem til at gjestebåthavnen vil kunne tåle en etterspørselsnedgang på 3 % - 4 % ved en fremtidig rente i underkant av 5 %. I konklusjonen kommer vi frem til at både hurtigbåtterminalen og gjestebåthavnen er lønnsomme og vi vil anbefale Trondheim Havn å gjennomføre investeringene. Tilslutt har vi med et kritisk syn diskutert oppgavens validitet og reliabilitet, samt trukket inn svakheter ved nåverdimetodenen_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectøkonomistyring investeringsanalyse
dc.titleInvesteringsanalyse for Trondheim Havnen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel