dc.description.abstract | Denne utredningen er skrevet med det formål å gjøre en verdivurdering av Norwegian
Air Shuttle ASA.
Del 1 inneholder en presentasjon av selskapet, herunder dets, økonomiske utvikling,
samt forretningsområder. I del 2 har jeg foretatt en analyse av de makroøkonomiske
forholdene i Verden, Europa og Norge, som viser effekten av finanskrisen og
fremtidsutsiktene for flyindustrien, samtidig som Norwegian Air Shuttle ASA sin
posisjon i markedet belyses. I del 3 følger en omfattende strategisk analyse av både
fly industrien generelt og Norwegian Air Shuttle ASA spesielt, som viser at selskapet
opererer under hard konkurranse både nasjonalt og internasjonalt, men til tross for
dette ser fremtidsutsiktene lys ut. I del 4 følger en regnskapsanalyse av selskapet, med
fokus på selskapets utvikling i avkastning på investert kapital og finansiell risiko.
Denne analysen viser at selskapet har hatt høy volatilitet de siste årene, og at deres
finansielle risiko er middels.
Videre i del 5 presenterer og utdyper jeg ulike metoder for verdsettelse som jeg finner
relevante i forhold til oppgaven; I del 6 dreier det seg om behandling av operasjonell
leasing i verdsettelse og hvordan behandle Norwegians Air Shuttle ASA fremtidige
leasingforpliktelser. I del 7 beregner jeg avkastningskravet til egenkapitalen og
totalkapitalen for Norwegan Air Shuttle ASA. I del 8 fremkommer det sentrale, altså
essensen i oppgaven, nemlig anvendelse av verdsettelsesteori for å estimere
markedsverdien av egenkapitalen til selskapet. Dette med hovedvekt på FCFF
analyse.
Denne analysen kommer frem til en verdi per aksje på 184 NOK, noe som tyder på at
aksjen er undervurdert, siden aksjen per i dag (09 april 2010) handles til 155 NOK på
Oslo børs. FCFF - analysen underbygges til slutt med sensitivitets- og
multiplikatoranalyser. | en_US |