• En sirkel av mening: Motivasjon til forskningsformidling ved FFI 

      Bratberg, Kathinka Louise Rinvik (Master thesis, 2023)
      Forsvarsdepartementet har stilt krav til Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) om både å formidle de ansattes forskning, kompetanse og kunnskap, samt å være synlig i den offentlige debatten. Det sies imidlertid lite om ...
    • En studie av effekten ved implementering av coaching: Steget fra salgsledelse til salgscoaching 

      Nyberg, Edvard; Kristiansen, Magnus (Bachelor thesis, 2022)
      1.0. Introduksjon I dette kapitlet vil vi kort presentere bakgrunnen for valgt tema og hensikten med vår oppgave. Videre vil vi gå inn på våre overordnede mål, introdusere vår problemstilling, samt avgrensning. ...
    • En studie av hvordan en sportslig dokumentarserie kan påvirke en merkevare 

      Nygaard, Kristoffer Benjamin; Eriksen, Nicolas Einrem (Bachelor thesis, 2022)
      Utgangspunktet for denne bacheloroppgaven er fremveksten av sportslige dokumentarserier. I løpet av de siste 10 årene har vi observert en rekke sportslige merkevarer i hovedfokus i slike dokumentarserier. Formålet med ...
    • En studie av i hvilken grad norske internrevisjoner etterlever IIA standardens krav til forebygging og avdekking av misligheter 

      Skjelbred-Eriksen, Hege; Kvinge, Veronica S. (Master thesis, 2018)
      Formålet med oppgaven er å vurdere i hvilken grad norske internrevisjoner etterlever kravene i IIA standardene for profesjonell utøvelse av internrevisjon, knyttet til forebygging og avdekking av misligheter. Dette har vi ...
    • En studie om bruken av popkultur i brand posts på Instagram og dens påvirkning på engasjement 

      de, Decker Godiva Røsber; Pedersen, Victoria Christine Wyssenbach (Bachelor thesis, 2023)
      Merkevarer bruker sosiale medier som et virkemiddel for markedsføring, men også for å bygge relasjoner til sine kunder. Det er ulike faktorer i brand posts som bidrar til å skape engasjement, inkludert popkultur. Denne ...
    • En studie om eksponering og holdningsendring til merket i digitale kanaler 

      Larsen, Philip Fløitmoen; Nybu, Martin Lillekjendlie; Kirkevold, Preben Hansen (Bachelor thesis, 2020)
      Denne bacheloroppgaven er basert på hvilke eksponeringstyper som kan føre til positiv holdningsendring til merket. Dette testes med to ulike typer bannerannonser i en digital kanal, ved kun én eksponering. Vi blir eksponert ...
    • En studie om hvorfor eiendomsselskaper miljøsertifiserer 

      Andersen, Fredrik Marchmann; Selheim, Thomas Flesland; Smaamo, Haakon (Bachelor thesis, 2020)
      Oppgavens formål er å undersøke hvorfor eiendomsutviklere velger å miljøsertifisere næringsbygg og videre “hvilke konkurransefortrinn oppnår eier av et bærekraftig bygg”, som er vår problemstilling. Bærekraft er blitt ...
    • En studie om kontekstuell annonsering og holdningsendring til merkevaren 

      Rosvoll, Torbjørn Flåten; Davidsen, Thomas; Haaland, Thor (Bachelor thesis, 2022)
      Den offentlige diskursen preges i økende grad av bekymringer knyttet til personvern og overvåkning på nett. Kontekstuell annonsering er en form for digital annonsering som ikke benytter seg av persondata, og det er dermed ...
    • En studie om Real-Time Marketing på Twitter i det digitale landskapet i Norge 

      Skrent, Amalie Cassandra (Bachelor thesis, 2021)
      I kommunikasjonsbransjen har flere uttalt behovet for måter å koble merkevarer til dagsaktualiteter på som utløser engasjement på sosiale medier (heretter SoMe). En mulighet er å anvende Real-Time Marketing (heretter ...
    • En styrers rolle i forbedringsarbeid - å sikre kvalitet gjennom CLASS 

      Trampe-Kindt, Hege (Master thesis, 2022)
      I denne prosjektoppgaven blir styrers arbeid med og tilrettelegging for arbeid med CLASS dimensjonene på avdeling med barn i alderen 3-6 år belyst. Problemstillingen er som følger: Hvordan kan en barnehagestyrer tilrettelegge ...
    • En ting er å si hva man skal gjøre, en annen sak er å gjøre det 

      Krokann, Dag Nesvoll; Thomassen, Kristian; Hanssen, Christoffer Ivar Jonatan (Bachelor thesis, 2015-06-01)
      Denne bevarelsen er resultatet etter opparbeidet kunnskap og kompetanse gjennom deltakelse i faget BST 2531 – Prosjektledelse, og kurset BTH 2532 – Bacheloroppgave i prosjektledelse. Denne oppgaven markerer slutten på en ...
    • En utredning av effektivitet og konkurransekraft i H.M.Kristiansens Automobilbyrå AS 

      Halvorsen, Julie Elisabeth Smith; Risan, Øyvind; Rusten, Karen Emilie (Bachelor thesis, 2017)
      Denne oppgaven omhandler i hvilken grad prosessdesign og ressursutnyttelse bidrar til H.M.Kristiansens Automobilbyrås gode prestasjoner i bussbransjen, hvor det finnes mange aktører og lave marginer. Formålet med oppgaven ...
    • En vignettestudie av spontan tillit og moral under kritiske situasjoner 

      Oen, Ana-Isabella Castillo (Bachelor thesis, 2020)
      Tillit er i forskningslitteraturen vektlagt som en forutsetning for godt samarbeid i organisasjoner. Nyere tillitsforskning har blitt stadig mer opptatt av hurtig etablering av tillit. Dette kommer som følge av et ...
    • En økonometrisk analyse av eksportmarkedet for norsk oppdrettslaks; en gravitasjonsmodelltilnærming 

      Solem, Jonas Garup; Mjølsnes, Odin Dahl; Fagan, Peter Sveipe (Bachelor thesis, 2019)
      Denne oppgaven undersøker variasjon i eksportert volum og kilopris av norsk oppdrettslaks i perioden 1999-2017, med observasjoner fra 48 ulike importland. For å forklare variasjonen benytter vi oss av paneldataregresjon ...
    • En økonometrisk analyse av lønnsomhet ved kvinner i norske bedriftsstyrer 

      Carolan, Yvette; Aass, Benedicte (Bachelor thesis, 2018)
      Denne oppgaven undersøker sammenhengen mellom andel kvinner i et bedriftsstyre og lønnsomhet. Vedtaket om kjønnskvotering i norske allmennaksjeselskaper ble innført i 2005, og innebar at bedrifter ble lovpålagt et krav ...
    • En økonomisk startpakke for en nyetablert bedrift 

      Lian, Camilla Lauritzen; Edlund, Sondre Aleksander; Sagbakk, Mariel Katrin Jacobsen (Bachelor thesis, 2015-06-01)
      Vi har gjennomført vår bacheloroppgave i samarbeid med spesialkaffebrenneriet Jacobsen og Svart AS. Økende interesse for spesialkaffe og bedriftens manglende økonomiske styring, gjør Jacobsen og Svart AS til en interessant ...
    • Enabling sustainable growth in the Norwegian seafood industry 

      Binde, Hedvig; Hoff, Veronika (Master thesis, 2017)
      This master thesis focuses on the seafood cluster of Western Norway, and analyzes how the cluster can resolve the environmental challenges in the industry through innovations. The industry is currently facing a turning ...
    • Endelig tap ved grenseoverskridende konsernbidrag 

      Petersen, Hildeborg Cathrine (Master thesis, 2018)
      Denne oppgaven har som mål å belyse regelverket og problematikken som ligger i det å yte konsernbidrag fra norsk mor til utenlandsk datter med underskudd. Ytelse fra norsk mor til utenlandsk datter med underskudd har ...
    • Endring av skatteloven § 2-2 første ledd -hjemmehørendebegrepet 

      Johansen, Linn Tabita; Bølling, Christina (Master thesis, 2018)
      Denne oppgaven handler om hvordan hjemmehørendebegrepet i skattelovens § 2- 2 første ledd bør oppdateres for å tilpasses den skatterettslige internasjonale utviklingen. Oppgaven belyser internrettslige og internasjonale ...
    • Endring og verdi 

      Ringseth, Sebastian; Brott, Kristine Johanne; Orekåsa, Sondre (Bachelor thesis, 2014-09-09)
      I valget av tema og problemstilling for oppgaven ligger en målsetning om å hjelpe en bedrift ved å kartlegge muligheter og utfordringer knyttet opp mot verdiskapning ved et lederskifte. Gjennom å benytte relevant teori ...