• Den tradisjonelle filmdistributørens rolle i strømmeøkonomien 

      Sejersted, Lotte Smiseth (Bachelor thesis, 2021)
      Formålet med studien har vært å få kunnskap om hvordan norske distributører blir påvirket av disse endringene og hvilke muligheter og utfordringer den nye teknologien medfører. Følgende problemstilling er formulert; ...
    • Den unike digitale entreprenør 

      Teigen, Per Ivar; Aasrum, Aleksander Sagsveen (Master thesis, 2017)
      Oppgaven tar for seg den pågående digitaliseringsprosessen hos entreprenører i byggebransjen. Dette er en prosess som mange tror skal føre til fordeler, men som allikevel er krevende å innføre. I oppgaven ser vi på ...
    • Derfor skifter selskap revisor : en studie av revisorskifter blant norske aksjeselskap 

      Nordengen, Ole Kristian (Master thesis, 2012-05-14)
      Temaet for denne masteroppgaven er norske aksjeselskapers skifte av revisor. Oppgaven søker å gi svar på hvorfor og hvor ofte selskap skifter revisor. Til sist forsøker jeg å finne ut hvorfor mange selskap aldri bytter ut ...
    • Destinasjon Lom 

      Rusten, Øyvind; Trøen, Anne Mjelva (Bachelor thesis, 2014-06-16)
      Gjennom denne oppgaven har vi undersøkt hvordan destinasjonen Lom fungerer per dags dato, og videre forsøkt å kartlegge hvor de ulike reiselivsaktørene selv mener potensialet for videreutvikling ligger. Som et utgangspunkt ...
    • Det ligger mye mer enn ord i en samtale - Om samtalen som dannings-, lærings- og relasjonsarena 

      Rossi, Valeria Gomez (Master thesis, 2022)
      Gjennom de småskrittseksperimentene opplevde jeg mye læringen rundt mange aktuelle forhold. Det jeg imidlertid ble opptatt av var viktigheten av en god, meningsfylt og anerkjennende samtale. Det ligger mye læring og utvikling ...
    • - Det lille i det store - 

      Haug, Emma Køhler; Egner, Vårin Raaum; Norbeck, Tina Skuland (Bachelor thesis, 2018)
      Sammendrag I denne bacheloroppgaven har vi betraktet Studentsamskipnaden i Gjøvik, Ålesund og Trondheims styring av byggeprosjektet Moholt 50|50. Moholt 50|50 er delt opp i fem delprosjekter og vi har tatt utgangspunkt ...
    • Det må bli kult å feile! 

      Solvang, Carl Emil Henning Søderstrøm; Televik, Kristian Hofseth (Bachelor thesis, 2021)
      Hensikten med denne studien er å undersøke den norske entreprenørskapskulturen, og belyse temaet fra et psykologisk perspektiv. Hvorfor er det ikke fler som satser stort i Norge, når vi har et unikt velferdssystem ...
    • "Det må komme fra hjertet" - Autentisk og Tilstedeværende ledelse hos Statsforvalteren i Innlandet 

      Golten, Beate Johanne (Master thesis, 2023)
      Omgivelsene er endret og arbeidslivet er på få år blitt virtuelt, komplekst og sammensatt. Forskning og kunnskapsutvikling danner nye perspektiver og teorier om ledelse og hvordan endring av omgivelser kan møte økte behov ...
    • Determinants and Estimation of Risk Premiums in Emerging Markets – Are investors compensated for taking additional risk? 

      Hexeberg, Jan Jørgen Stormdal; Halvorsønn, Thomas (Master thesis, 2022)
      This thesis addresses whether investors will be compensated for investing in emerging and frontier markets. Return will be defined as capital gains and dividend yields on three different indexes, while risk will be determined ...
    • Determinants of Cash Holdings and the Effect of the 2008 Financial Crisis: An Empirical Investigation of Norwegian Listed Firms 

      Ulset, Andreas Henriksen; Sørensen, Thomas Selde (Master thesis, 2021)
      In this paper we examine which determinants affect the cash holdings for Norwegian firms listed on Oslo Stock Exchange between 2001 and 2018, and if the effect of the determinants changed during the 2008 financial crisis. ...
    • The Determinants of ESG Ratings in Family Firms : Evidence from the Nordic Market 

      Bernhardsen, Fredrik; Ligård, Mina (Master thesis, 2022)
      By drawing on a sample of 528 public-traded corporations in the Nordic countries, this thesis explores the determinants of ESG ratings in family firms. We address three important research questions: (1) are family firms ...
    • Determining the Attractiveness of the Norwegian Health Tech Cluster 

      Kustani, Khorist; Kleiven, Laura Laukeland (Master thesis, 2020)
      With the rising societal challenges we are facing, health tech is getting an increasingly central role in battling them. Yet, the industry remains as unknown for many. The strengthened centrality has led to an establishment ...
    • Developing a Scale Measuring Emotion Validation and Invalidation 

      Aulie, Camilla Øisang; Berget, Fredrik Adam (Master thesis, 2022)
      How leaders attempt to manage employees’ emotions serves as a prominent topic within the fields of leadership and emotions. Emotion validation and invalidation refer to various ways leaders respond to employees’ emotions. ...
    • Developing a Typology of Misbehaving Customers: An Observational Study of Airport Travelers 

      Wold, Thea Christine; Nielsen, Julie Broholm (Master thesis, 2019)
      The customer is King, or at least that is what we are told. But some Kings choose to misbehave and take advantage over service recoveries, service providers, and organizations. Customer misbehavior can be found as a broad ...
    • Development of electricity price hedging with futures 

      Sem, Aleksandra Isabel; Hindklev, Torarin Ludvig Bjørnson (Master thesis, 2023)
      Given the recent volatility of electricity prices, this thesis aims to determine if the findings on electricity price hedging using futures are consistent with previous research. This paper will study the effectiveness ...
    • Digital kommunikasjon- Effekt av emnefelt i en møteinnkalling fra leder 

      Blakstad, Eli; Golten, Beate Johanne (Master thesis, 2021)
      Hensikten med denne studien var a undersøke sammenheng mellom emnefelt i møteinnkalling sendt på epost og reaksjoner hos mottaker. I tillegg 0nsket vi a se om leder-medarbeider-relasjonen (LMX) modererer den eventuelle ...
    • Digital Luxury : Understanding the role of digital marketing for luxury brands. Is it a tool for generating sales or building brand reputation? 

      Arnestad, Marie; Øversjøen, Mia Elida Brenn (Master thesis, 2022)
      The world is constantly developing in a more digital direction. As a result, the strategic choices brands make today, includes less traditional marketing (Kotler et al., 2016). However, it is argued by several experts such ...
    • Digital markedsføring 

      Sollund, Karoline Strøm; Hamran, Ingeborg; Hafzi, Benjamin (Bachelor thesis, 2022)
      Bacheloren er skrevet i forbindelse med fordypning i digital markedsføring, og baserer seg på den store endringen i markedsføring på sosiale medier hvor vi har blitt preget av et skifte i retning influencer marketing. ...
    • Digital Mindsets, Job Satisfaction and the Role of Intolerance of Uncertainty: A Conditional Approach 

      Warholm, Oda; Bjerkheim, Christel R. (Master thesis, 2020)
      The purpose of this study was to examine the relationship between digital mindset and job satisfaction. The study further propose a model that explores the potential mediating influence intolerance of uncertainty, as ...
    • Digital technology on financial performance 

      Gran-Henriksen, Andreas; Bjerke, Nils Gabriel (Master thesis, 2022)
      This Master Thesis investigates the effect of digital technologies on the financial performance of companies listed in Norway. By adopting a Resource-Based View, this paper investigates 18 different digital technologies ...