Blar i Student papers på tittel
Viser treff 2016-2035 av 2871
-
Politiets strategiske terrorbekjempelse av al-Qaida og ISIL
(Master thesis, 2017)Formålet med denne oppgaven er å undersøke om det finnes viktige forskjeller og likheter mellom al-Qaida og ISIL, som kan ha betydning for politiets strategi for bekjempelse av terror. Vi har benyttet en kvalitativ ... -
Politikkens mørke side
(Bachelor thesis, 2019)denne bacheloroppgaven blir det undersøkt hvordan ulike velgergruppers atferd, i form av nytteeffekt, blir påvirket av negativ og positiv politisk reklame. Velgerne er kategorisert etter personlighetstrekk, og apati til ... -
Politiske eliter: Er det forskjell på personlighetstrekk hos toppolitikere og toppbyråkrater?
(Master thesis, 2022)Denne studien har undersøkt om det er forskjell på personlighetstrekk (Big 5) hos toppolitikere og toppbyråkrater i Oslo, og hva en slik forskjell i så fall består i. Studien bekreftet hovedhypotesen om at det foreligger ... -
Politiske konjunktursykler i Norge
(Bachelor thesis, 2018)I denne utredningen tar jeg for meg temaet politiske konjunktursykluser i Norge etter andre verdenskrig, og analyseres innenfor et rammeverk for makroøkonomisk teori. Utredningen har følgende problemstilling: Finnes det ... -
Portfolio Optimization : On Risk Measures and Estimation Techniques
(Master thesis, 2016)This thesis focuses on the risk measure in the Markowitz algorithm. We discuss why assuming normality is unrealistic, and why the unconditional sample covariance matrix is an inappropriate input for the algorithm. We compare ... -
Portfolio risk hedging: Currency exposure and Shrinkage techniques
(Master thesis, 2022)We apply different shrinkage techniques to the covariance and concentration matrices used for the minimum variance currency risk hedging of a globally diversified portfolio. The techniques are applied with the aim to induce ... -
Posisjonering av Deli de Luca Trondheim
(Bachelor thesis, 2012-10-18)Denne oppgaven er skrevet om bedriften Deli de Luca i Trondheim, og oppgaven tar for seg posisjoneringen av Deli de Luca. Ut i fra at Deli de Luca var ny oppstartet i januar når vi iverksatte denne oppgaven ble vi enige ... -
Posisjonering av Kultursenteret ISAK
(Bachelor thesis, 2014-09-11)Denne oppgaven er skrevet om Kultursenteret ISAK i Trondheim. Deres virksomhet, som er en del av Kulturenheten i Trondheim Kommune, er til for å gi ungdom et sted utforske og oppleve kultur. Kultursenteret ISAK har behov ... -
Posisjonering av Mercursenteret
(Bachelor thesis, 2013-12-18)Oppgaven har til hensikt å finne ut hvordan Mercursenteret skal styrke sin posisjon. Problemstillingen ble utarbeidet da vi hadde en antakelse om at kjøpesenterets posisjon var svak. Problemstillingen ble da Hvordan ... -
Posisjonering på Omega-3 markedet
(Bachelor thesis, 2012-10-18)Denne oppgaven er utformet på bakgrunn av et oppdrag fra arbeidsgiver i SALfresh. SALfresh er en ny aktør og har et nytt produkt på Omega-3 markedet. De trengte derfor hjelp til hvordan å nå markedet med sitt produkt. I ... -
The Post IPO Performance of Nordic High-Growth Companies
(Master thesis, 2020)We study Nordic high-growth IPOs, measuring firms’ ability to meet the revenue growth expectations that their offer prices imply, and estimating the relationship between growth expectations and abnormal returns. We ... -
Post-acquisition performance of family owned firms and the effect of separating concentrated decision-making and risk- bearing functions: Evidence from Norway
(Master thesis, 2021)This thesis examines the financial performance of family firms transition to nonfamily firms and the effect of having an active family ownership. The analysis is based on Norwegian unlisted firms in the period of 2000-2018, ... -
Post-Delisting Performance of Voluntary Privatized Companies
(Master thesis, 2021)We analyze active owners’ ability to realize incentives that motivate voluntary delisting of firms. Reduced agency and regulatory costs and an increased tax shield are primary motivational factors that should improve a ... -
The Power of Contrast: Exploring the Allure of Black-and-White Advertising in Shaping Brand Luxury Perception
(Master thesis, 2023)This study explores the effectiveness of black-and-white imagery in luxury brand communications, specifically in influencing consumers’ perception of luxury in an era of increased accessibility to luxury brands. We ... -
The power of nudging applied to sustainable fashion consumption
(Master thesis, 2022)Previous research indicates a growing attitude towards buying sustainable products. This has led to an increased focus among several fashion brands to make it easier for their consumers to buy environmentally friendly ... -
The Power of Sentiment and Attention: Twitter and Google Trends as predictors of stock returns
(Master thesis, 2023)This thesis examines the impact of Twitter sentiment and Google Trends-derived investor attention on stock returns of Apple, Amazon, Microsoft, and Tesla. Spanning from January 1, 2018, to February 1, 2023, we extracted ... -
PR-kampanje for Rosenborg Ballklub
(Bachelor thesis, 2017)Denne oppgaven er en avsluttende bacheloroppgave i kampanjeplanlegging, tilknyttet PR-og Markedskommunikasjonsstudiet ved Handelshøyskolen BI – Campus Trondheim. Vår kampanje er utarbeidet i samarbeid med Rosenborg Ballklub. ... -
Pre-såkornordningen - et nytt bidrag til gründerbedrifters kamp for å overleve «dødens dal»
(Bachelor thesis, 2018)I Norge eksisterer det et finansieringsgap som gjør at det ikke er nok risikovillig kapital for å finansiere alle de gode gründerideene som egentlig burde ha “livets rett”. Tidligere har staten opprettet såkornfondene ... -
Predictability of Bond Risk Premia
(Master thesis, 2018)The notion of time-varying risk premia has great implications from an economic standpoint. We study the predictability of bond risk premia in the US, Australia, Canada, Switzerland, Germany, UK, and Japan, and whether ... -
The Predictability of Future IPO Volume Through Initial Returns, a Study of the European Market
(Master thesis, 2020)IPO volume is highly autocorrelated in the European market, unlike initial returns. We find more companies tend to go public the following quarter after periods of high initial returns, as well as some characteristics ...