Browsing Student papers by Title
Now showing items 1307-1326 of 2872
-
I hvilken grad påvirker makt selvledelse?
(Master thesis, 2022)I denne oppgaven har vi belyst vår problemstilling: “I hvilken grad påvirker makt selvledelse?” Vi har gått i dybden på personlig og sosial makt, og effektene makt har på de ulike dimensjonene for selvledelse. I tillegg ... -
I hvilken grad vil en bærekraftig posisjonering i klesbransjen påvirke bedrifters omdømme fra et forbrukerperspektiv, og i hvilken grad har dette noe å si for forbrukernes valg av merke?
(Bachelor thesis, 2020)I denne oppgaven tar vi for oss problemstillingen: “I hvilken grad vil en bærekraftig posisjonering i klesbransjen påvirke bedrifters omdømme fra et forbrukerperspektiv, og i hvilken grad har dette noe å si for forbrukernes ... -
I hvilken utstrekning har Elon Musk en machiavellisk eller karismatisk lederstil?
(Master thesis, 2021)Vi har med denne prosjektoppgaven ønsket å få innsikt i hvilken utstrekning Elon Musk har en machiavellisk eller karismatisk lederstil, og hvordan hans lederstil har utviklet seg gjennom hans karriere. Dette ved å studere ... -
I hvilken utstrekning målselskapets aktiva kan og faktisk blir benyttet som et element i strukturering av oppkjøpsfinansiering.
(Master thesis, 2017)Tema for denne masteroppgaven er visse aspekter ved finansiering av oppkjøp av selskaper. Oppkjøp er en kompleks transaksjon og mange aspekter må vurderes. Vi undersøker hvorvidt målselskapets aktiva kan og faktisk blir ... -
IAS 17 : kritikk og endringer
(Master thesis, 2015-08-07)World Leasing Yearbook (2013) har rapportert at det globalt ble inngått leasingavtaler for nesten 800 milliarder dollar i 2011. I 2005 estimerte SEC at amerikanske børsnoterte selskaper har bortimot 1250 milliarder dollar ... -
Identifying the underlying dimensions of sincerity in sponsorship
(Master thesis, 2017)Sincerity perception between a sponsor and object has been identified as a key determinant of sponsorship effects. However, previous literature in understanding dimensions of sincerity in sponsorship has been limited. ... -
Identitetsspørsmålet i tekstildesignbransjen : Kunstner eller entreprenør?
(Bachelor thesis, 2018)Kreative entreprenører og den kreative industrien blir stadig mer akseptert av den norske regjeringen, som har etablert flere tiltak for å øke forretningskompetanse. Dette skal gjøre at entreprenørskap og nytenking ... -
Idrettslag oppfører idrettsanlegg. En konsekvensutredning i et merverdiavgiftsperspektiv.
(Master thesis, 2019)I min masteroppgave ønsker jeg å drøfte hvilke avgiftsmessige konsekvenser som kan oppstå når et idrettslag oppfører idrettsanlegg. Avslutningsvis vil jeg kort drøfte alternative organiseringsformer. Innledningsvis ... -
IFRS 15 Inntekt fra kundekontrakter : Endringer i regnskapsføringen
(Master thesis, 2016)International Accounting Standards Board (IASB) og Financial Accounting Standards Board (FASB) startet i 2002 et samarbeid om utvikling av en ny standard for inntektsføring. Bakgrunnen for dette var blant annet et ønske ... -
IFRS 16 - Hvilken effekt vil den nye regnskapsstandarden for leieavtaler ha på regnskapene og nøkkeltallene til de 30 største norskregistrerte selskapene på Oslo Børs?
(Master thesis, 2018)Studiens formål har vært å undersøke effekten av den nye regnskapsstandarden for leieavtaler, IFRS 16 Leieavtaler, på norske børsnoterte selskapers regnskaper og nøkkeltall. Effekten måles i tallmessig og prosentvis ... -
IFRS 16 impact on equity analysts’ forecast accuracy Have estimates become less accurate after the mandatory adoption of IFRS16?
(Master thesis, 2023)This study analyzes the impact that IFRS 16 has had on the accuracy of equity analysts’ forecasts in Scandinavia, with a particular focus on potential sector variations. The primary objectives of this research are (1) ... -
IFRS 16 leases and its effects on management compensation systems in the Norwegian retail industry
(Master thesis, 2017)The background for this master thesis is the upcoming leasing standard issued by International Accounting Standards Board, IFRS 16 Leases. The standard will require lessees to recognize substantially all lease arrangements ... -
IFRS adoption and the effect it has on auditor fees and auditor choice
(Master thesis, 2023)Our study contributes to the understanding of IFRS adoption by examining the effect it has on audit fees and auditor choice in Norway. Using a regression model, we first analyze the effects that transitioning from NGAAP ... -
Ikke-observerbar økonomi (NOE)
(Bachelor thesis, 2017)Anslag på økonomiske hovedstørrelser bidrar til svært viktig informasjon om tilstanden og utviklingen av et lands økonomi. Bak ethvert land står en stat som legger til rette for politiske og økonomiske systemer. Som en ... -
Ikke-observerbar økonomi (NOE)
(Bachelor thesis, 2017)Anslag på økonomiske hovedstørrelser bidrar til svært viktig informasjon om tilstanden og utviklingen av et lands økonomi. Bak ethvert land står en stat som legger til rette for politiske og økonomiske systemer. Som en ... -
#ikkemertomtmatskap
(Bachelor thesis, 2017)Dette er en avsluttende bacheloroppgave i kampanjeplanlegging ved Handelshøgskolen BI. Oppgaven oppsummerer et treårs studie i PR og markedskommunikasjon. Oppdragsgiver for kampanjen er Hjelpende hender, og vi har ... -
Immigration, welfare generosity and electoral preferences: an empirical study of Yugoslavian immigrants in Norway
(Master thesis, 2017)Does immigration reduce natives’ support for the welfare state? Immigration is a growing source of ethnic heterogeneity, which is said to change individual attitudes towards redistributive public spending. This paper ... -
The Impact of Artificial Intelligence in Fashion Marketing in the Modern Business Environment
(Bachelor thesis, 2022)With digital technologies like AI having gained attention due to their ability to connect businesses at a global level, the fashion industry has slowly begun to adopt the technology despite using traditional marketing ... -
The Impact of Brand Experience on Attitudinal Loyalty through the Moderating Role of Actual and Ideal Self- concept
(Master thesis, 2021)This thesis examines which brand experience dimension(s) are most effective in achieving attitudinal loyalty depending on whether they were presented in either an actual or ideal self-concept context. Drawing on branding, ...