Show simple item record

dc.contributor.authorNordkvelde, Marius
dc.contributor.authorReve, Torger
dc.date.accessioned2013-12-17T12:31:00Z
dc.date.available2013-12-17T12:31:00Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.issn0803-2610
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/94268
dc.description.abstractEt næringslivsperspektiv kan tilføre mye når det gjelder å fremskaffe et bedre beslutningsgrunnlag for store infrastrukturinvesteringer som E39. Dette prosjektet sitter på både næringslivsdata og kompetansedata på bedriftsnivå og kommunenivå, og det er mulig å se hvordan næringsklynger og arbeidsmarkeder vil endre seg ved ny infrastruktur. I første omgang vil prosjektet skissere et metodisk opplegg og teste dette ut på et pilotområde, Molde-Ålesundsområdet. Prosjekt er utført av Handelshøyskolen BI på vegne av Statens vegvesen. Ved å koble de to ”øyene” Ålesund og Molde ved en ny Ferjefri E39 vil man kunne skape et effektivt arbeidsmarked for sysselsatte på omtrent 42 000, som i dag er henholdsvis på omtrent 27 000 og 15 000 (uten Ulstein, Volda og Kristiansund). Sammenslåingen gjennom en Ferjefri E39 vil føre til flere og sterkere klyngebedrifter, flere komplementære bedrifter og legge et grunnlag for sterkere vekst i antall ansatte og i verdiskaping.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherHandelshøyskolen BIno_NO
dc.relation.ispartofseriesForskningsrapport;4/2013
dc.titleFerjefri E39: Næringsliv og verdiskapingno_NO
dc.typeResearch reportno_NO
dc.source.pagenumber48 siderno_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Research Reports [139]
    This collection contains BI's Research Report Series from 2001.

Show simple item record