Show simple item record

dc.contributor.authorHunneman, Auke
dc.contributor.authorvan Oest, Rutger D.
dc.date.accessioned2012-05-08T16:39:20Z
dc.date.available2012-05-08T16:39:20Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.issn1500-0788 (trykt utg)
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/93536
dc.descriptionVersjon i BI Brage er som publisert i tidsskriftets papirutgave. Forlagets e-utgave er tilgjengelig fra www.magma.nono_NO
dc.description.abstractDet er svært viktig å forstå den geografiske utstrekningen for varehandelsområder i detaljhandel. Gjeldende metoder for å tegne opp varehandelsområder er basert på undersøkelser og data fra lojalitetskort. Disse tilnærmingene bruker kundedata på husholdningsnivå til å koble postnummer sammen med butikker, og dette har flere ulemper: unøyaktighet i undersøkelser, ikke-representative data, kostbar datainnsamling og/eller data som kun gjelder butikker innenfor egne kjeder uten at andre kjeder tas med i betraktningen. Vi har utviklet en ny metode for å skissere opp handelsområder. Datakravene er at man må kjenne til de samlede salgsinntektene for butikker, butikkenes egenskaper, populasjonens egenskaper på postnummer-nivå, og avstander mellom butikker og postnummer. Denne typen data er enten offentlig tilgjengelig eller samles vanligvis inn av dataanalyseselskaper som AC Nielsen og Experian, og de er dermed lette å få tak i. Vår tilnærming kan gi handelsområdet til enhver butikk som tilhører enhver kjede, er basert på objektive data og krever ikke kundedata på husholdningsnivå for å koble postnummer til butikker. Isteden forsøker vi å hente ut kundekrets basert på postnummer ved å bryte ned butikkenes samlede salgsnivåer til komponenter som kan tilskrives postnumrene der husholdningene holder til. Vi illustrerer potensialet til den nye modellen med et datasett fra Experian som inneholder alle dagligvareforretninger i Oslo, samt populasjonens egenskaper og reiseavstander på grunnkrets-nivå.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherFagbokforlaget i samarbeid med Econano_NO
dc.titleÅ estimere handelsområder uten å følge kundene hjemno_NO
dc.typeJournal articleno_NO
dc.typePeer reviewedno_NO
dc.source.pagenumber35-41no_NO
dc.source.volume15no_NO
dc.source.journalMagmano_NO
dc.source.issue3no_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record