Show simple item record

dc.contributor.authorFredriksen, Jan Ivar
dc.date.accessioned2012-05-08T16:22:48Z
dc.date.available2012-05-08T16:22:48Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.issn1500-0788 (trykt utg)
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/93534
dc.descriptionArtikkelens utgangspunkt er at dagligvarebransjen får størst oppmerksomhet når bruk av egne merker betraktes. Imidlertid har flere ledende aktører fra andre bransjer betydelig større innslag av egne merker. Relevante begrep som merkevare, varemerke, egne merkevarer og egne varemerker belyses. I fortsettelsen benytter forfatteren begrepet egne merker som samlebegrep. Noe av omfanget av egne merker i Norge presenteres og kommenteres. Sammenlignet med møbel og interiørbransjen, med nærmere 50 prosent andel egne merker, og tekstilbransjen, med sine 25 prosent, havner dagligvarebransjen på «jumboplass» med snaue 12 prosent andel. Prosentsatsene er andel av omsetning i verdi. Forfatteren konkluderer med at dagligvarebransjen ufortjent får størstedelen av oppmerksomheten og hevder at aktører med interesse for fenomenet bør inkludere flere bransjer når fenomenet belyses og diskuteresno_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherFagbokforlaget i samarbeid med Econano_NO
dc.titleLedende handelskjeder gjør det bra på egne merkerno_NO
dc.typeJournal articleno_NO
dc.source.pagenumber59-62no_NO
dc.source.volume15no_NO
dc.source.journalMagmano_NO
dc.source.issue3no_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record