Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAndreassen, Tor W.
dc.contributor.authorCalabretta, Giulia
dc.contributor.authorOlsen, Line Lervik
dc.date.accessioned2012-05-08T15:49:18Z
dc.date.available2012-05-08T15:49:18Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.issn1500-0788 (trykt utg)
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/93486
dc.descriptionVersjon i BI Brage er som publisert i tidsskriftets papirutgave. Forlagets e-utgave er tilgjengelig fra www.magma.nono_NO
dc.description.abstractDet er problematisk når ledere ser på innovasjon som viktig for å kunne vokse, men bedriftene ikke lykkes med å overbevise kundene om å adoptere innovasjonene. Kundene ønsker nye produkter og tjenester, men finner at det bedriften tilbyr, ikke er overbevisende nok til å adoptere det nye. I denne erkjennelsen ligger at bedriftene ikke klarer å balansere kundenes opplevelser og vurderinger av gevinster og tap ved det nye. I dette bildet blir investeringer i innovasjonsprosjekter en høyrisikosport som de fleste ledere vil ønske å unngå. Å utvikle noe med høy verdi for kundene flere år før det kan lanseres, og å foreta investeringer i maskiner, utstyr og trening av ansatte lenge før inntektene kommer, er svært risikofylt. Ledere vil ha et ønske om å kunne redusere usikkerheten knyttet til utvikling og lansering av nye produkter og tjenester. I denne artikkelen har vi beskrevet trend spotting eller future thinking som en tilnærming for å redusere risikoen ved lansering av nye løsninger. Ut fra resultatene av en omfattende studie har vi identifisert syv trender som vil påvirke måten mennesker lever sine liv på. For å kunne gi disse trendene ytterligere innhold har vi foreslått og beskrevet tre segmenter som alle vil oppleve trendene annerledes: Ung, fri og uavhengig, Kaos i mitt liv, og Fått livet tilbake. Tanken er at ledere som innoverer i tråd med de langsiktige trendene, vil treffe kundene bedre på områder som er viktige for dem – noe som er forutsetningen for adopsjon og kommersiell suksess. Vi valgte ut trenden «Avkastning på tid» for å illustrere i detalj anvendeligheten av vår tilnærming. Vi identifiserte tre rasjonelle aktiviteter blant kundene for å øke avkastningen på tid: kjøpe tid, spare tid og anvende tid. Forbrukere som opplever at de har lav avkastning på tid, vil ha en følelse av lavere velvære eller lykke i livet – noe som vil initiere jakten på en løsning. Derav adopsjon. Innovasjoner som hjelper kundene i denne tidsklemmen, tilfører kundene verdi og vil bli foretrukket i konkurransen om kundene. Vi har gjennom vår studie ønsket å bidra til å redusere den økonomiske risikoen som er knyttet til innovasjoner. Ledere som følger våre anbefalinger, vil oppleve at innovasjonens russiske rulett spinner mer til deres fordel enn de som velger å se bort fra dypereliggende kundetrender. Innovasjon betyr forandring: ikke bare for kundene, men også bedriftene. Ledere må evne å bryte med det gamle for å gi plass til det nye. Avdøde leder av Apple, Steven Jobs, hadde en notorisk evne til å gi slipp på noe godt til fordel for noe enda bedre. Altfor mange ledere forelsker seg i dagens løsninger og unnlater å gjøre ting annerledes. Til dette uttalte Jobs: «Om ikke du kannibaliserer dine egne produkter eller forretningsområder, så vil konkurrentene gjøre det for deg.» Moralen er: «Innover eller dø, men for å lykkes må du vite hva som er viktig for kundene.» Trend spotting kan være et slikt tiltak. Denne artikkelen er basert på resultater fra forskningsprosjektet Verdidrevet tjenesteinnovasjon støttet av Norges forskningsråd. Forfatterne står i alfabetisk rekkefølge og har alle likeverdige bidrag til artikkelen.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherFagbokforlaget i samarbeid med Econano_NO
dc.titleTrend spotting: nøkkelen til innovasjonssuksessno_NO
dc.typeJournal articleno_NO
dc.source.pagenumber42-50no_NO
dc.source.volume15no_NO
dc.source.journalMagmano_NO
dc.source.issue3no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel