Show simple item record

dc.contributor.authorLai, Linda
dc.date.accessioned2011-05-06T13:36:20Z
dc.date.available2011-05-06T13:36:20Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationMagma, Årg. 14, nr 3 (2011), s. 49-55en_US
dc.identifier.issn1500-0788
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/93376
dc.descriptionVersjon: Forlagets publiserte artikkel (pdf). Også tilgjengelig på www.magma.no (annet format)en_US
dc.description.abstractMange organisasjoner investerer store ressurser i kompetanse, men for at disse investeringene skal bidra til verdiskapning, må kompetansen bli brukt og komme til nytte. Ny forskning fra Norge viser også at medarbeidernes oppfatning av mulighetene til å bruke egen kompetanse har stor betydning. Funn fra seks store utvalg med 4 451 respondenter viser at medarbeidere som i høy grad opplever å få brukt kompetansen sin, er mer indre motiverte, mer lojale til organisasjonen og i mindre grad har planer om å slutte. Mulighetene for å bruke kompetanse er enda viktigere for indre motivasjon enn de tre hovedfaktorene i moderne motivasjonsteori; tro på egen kompetanse, autonomi og opplevd tilhørighet, og effekten av disse variablene avhenger helt eller delvis av opplevd kompetansemobilisering. Funnene tyder derfor på at ledere av kunnskapsarbeidere møter spesielle utfordringer i form av en balansegang mellom tillit og støtte.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFagbokforlaget i samarbeid med Econaen_US
dc.titleKompetansemobilisering og egenmotivasjonen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.source.pagenumber49-55en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record