Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWarner-Søderholm, Gillian
dc.date.accessioned2010-04-19T07:49:43Z
dc.date.available2010-04-19T07:49:43Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.citationMagma, Årg. 13, nr. 3 (2010), s. 20 - 28en_US
dc.identifier.issn1500-0788
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/93360
dc.description.abstractNorge er uten tvil langt på vei inn i et kunnskapssamfunn. Verdien av et selskap ligger i medarbeiderens ferdigheter, ikke bare innenfor økonomi, men også innenfor forretningskultur – det vil si kommunikasjon og atferdskompetanse. Hvorfor er forståelsen av ikke bare den globale men også den lokale forretningskulturen viktig for siviløkonomene? Og hvorfor kan forståelsen av lokale forskjeller i måten vi kommuniserer på i Norge, øke en leders kompetanse? Manglende kulturforståelse kan lett svekke bedriften på mange områder hvis ledere ikke tar hensyn til variasjoner i både de lokale og de globale kulturelle uttrykksformene. Det kan føre til konflikter mellom ledelse og ansatt, eller mellom en medarbeider og kunder med forskjellige kommunikasjonsnormer. På den annen side kan kompetanse innenfor kulturforståelse både nasjonalt og internasjonalt være morgendagens grunnlag for økt lønnsomhet og verdiskapning. I denne artikkelen presenteres resultater fra en ny kvantitativ og kvalitativ studie av kommunikasjoner samt kulturverdier hos 710 norske ledere fra alle landsdeler. Resultatene indikerer betydelige forskjeller i blant annet hvordan det å være direkte i kommunikasjon oppfattes i forskjelliger regioner av Norge, hvordan individualistiske visà-vis kollektivistiske verdier preger arbeidslivet i forskjellige landsdeler, og, ikke minst, i hvilke regioner man kan forvente at folk skal sette pris på mer tid til planlegging i et prosjekt for å unngå usikkerhet. Innholdet i denne artikkelen er basert på forfatterens doktorgradsavhandling med tittelen Understanding perceptions of cultural and intracultural societal practices and values of Norwegian Managers. (Avhandlingen ble levert inn til Henley Business School – University of Reading, UK, i februar 2010. Disputas forventes i mai 2010.)en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFagbokforlaget i samarbeid med Econaen_US
dc.title"Glokal" kommunikasjon og kultur: Regionale forskjeller i forretningskultur i Norgeen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel