Show simple item record

dc.contributor.authorDahlstrøm, Robert
dc.contributor.authorSilkoset, Ragnhild
dc.contributor.authorNilsen, Harald
dc.contributor.authorNygaard, Arne
dc.date.accessioned2010-06-29T12:01:14Z
dc.date.available2010-06-29T12:01:14Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.citationMagma, årg 13, nr. 5, s 45-63en_US
dc.identifier.issn1500-0788
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/93312
dc.description.abstractHvilke fordeler møter bedrifter gjennom samlokalisering? Hva oppnår for eksempel butikker gjennom lokalisering i kjøpesentre? Det har lenge vært kjent at slike næringsklynger (eller «klustere») stimulerer økonomisk vekst gjennom dynamikk, kompetanseoverføring og entreprenørskap. Få studier har imidlertid analysert årsakene til dette. Denne studien av 127 butikker i 10 kjøpesentre i Norge illustrerer betydningen av sosiale nettverk, kompetanse og kreativitet i utviklingen av næringsklynger. Analysene tyder på at andelen venner og bekjente som en butikkleder har blant det totale antallet butikksjefer i et kjøpesenter, har en direkte på virkning på butikkenes lønnsomhet. Ifølge forfatterne vil organisering av sosiale møteplasser derfor være viktige elementer for å skape økonomisk vekst i næringsklynger.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFagbokforlageten_US
dc.titleVenner og kjente - hvordan hjelper de deg til bedre lønnsomhet i næringsklynger?en_US
dc.typeJournal articleen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record