dc.description.abstract | Forskningsformidling skal ved siden
av forskning
og utdanning
være én av tre kjerneaktiviteter
ved
norske
universiteter
og høyskoler.
Svært mange
av institusjonene
har da også pekt ut formidling
som et satsingsområde.
Det er fortsatt
langt igjen før formidling
har samme
status,
posisjon
og omfang
som universitetenes
to andre
kjerneoppgaver,
forskning og utdanning.
Jeg identifiserer
ti ulike
grunner
for å drive
forskningsformidling. Her har det skjedd en dreining
de siste
årene
i retning
av at PR, omdømme
og studentrekruttering
har blitt et stadig
viktigere
motiv
for å drive
forskningsformidling, sett fra institusjonenes
ståsted. Med utgangspunkt
i et tenkt universitet
eller
en
tenkt høyskole
identifiserer
jeg tolv ulike
målgrupper
for forskningsformidling som jeg ser i
sammenheng
med motivene
for å formidle.
Særlig
vil jeg utforske
og forsøke
å åpne den «svarte
boksen
» med merkelappen
allmennheten
– eller
offentligheten.
Det er mitt håp at jeg gjennom
artikkelen
utvikler
byggesteiner
som kan brukes
i arbeidet
med å utvikle
strategi,
politikk
og indikatorer
som fremmer
mer og bedre
forskningsformidling.
Til slutt drister
jeg meg til å foreslå
en
tistegs
plan for bedre
og mer målrettet
forskningsformidling. | en_US |