Show simple item record

dc.contributor.authorFarbrot, Audun
dc.date.accessioned2010-06-01T11:53:34Z
dc.date.available2010-06-01T11:53:34Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.citationMagma, årg 13, nr 4 (2010).en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/93304
dc.description.abstractForskningsformidling skal ved siden av forskning og utdanning være én av tre kjerneaktiviteter ved norske universiteter og høyskoler. Svært mange av institusjonene har da også pekt ut formidling som et satsingsområde. Det er fortsatt langt igjen før formidling har samme status, posisjon og omfang som universitetenes to andre kjerneoppgaver, forskning og utdanning. Jeg identifiserer ti ulike grunner for å drive forskningsformidling. Her har det skjedd en dreining de siste årene i retning av at PR, omdømme og studentrekruttering har blitt et stadig viktigere motiv for å drive forskningsformidling, sett fra institusjonenes ståsted. Med utgangspunkt i et tenkt universitet eller en tenkt høyskole identifiserer jeg tolv ulike målgrupper for forskningsformidling som jeg ser i sammenheng med motivene for å formidle. Særlig vil jeg utforske og forsøke å åpne den «svarte boksen » med merkelappen allmennheten – eller offentligheten. Det er mitt håp at jeg gjennom artikkelen utvikler byggesteiner som kan brukes i arbeidet med å utvikle strategi, politikk og indikatorer som fremmer mer og bedre forskningsformidling. Til slutt drister jeg meg til å foreslå en tistegs plan for bedre og mer målrettet forskningsformidling.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFagbokforlageten_US
dc.titleForskningsformidling - til hvem og hvorfor?en_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.source.pagenumber58-66en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record