• Putting Ethics on the Agenda for Real Estate Agents 

      Brinkmann, Johannes (Journal article; Peer reviewed, 2009)
      This article uses sociological role theory to help understand ethical challenges faced by Norwegian real estate agents. The article begins with an introductory case, and then briefly examines the strengths and limitations of ...
    • Women and Employee-Elected Board Members, and Their Contributions to Board Control Tasks 

      Huse, Morten; Nielsen, Sabina Tacheva; Hagen, Inger Marie (Journal article; Peer reviewed, 2009)
      We present results from a study about women and employee-elected board members, and fill some of the gaps in the literature about their contribution to board effectiveness. The empirical data is from a unique data set of ...
    • Using Ibsen in Business Ethics 

      Brinkmann, Johannes (Journal article; Peer reviewed, 2009)
      To celebrate the 100th anniversary of Norwegian playwright Henrik Ibsen’s death, during 2006 quite a number of cultural events were launched (cf. http://www.ibsen.net/). The paper suggests to celebrate Ibsen as a potentially ...
    • "Glokal" kommunikasjon og kultur: Regionale forskjeller i forretningskultur i Norge 

      Warner-Søderholm, Gillian (Journal article; Peer reviewed, 2010)
      Norge er uten tvil langt på vei inn i et kunnskapssamfunn. Verdien av et selskap ligger i medarbeiderens ferdigheter, ikke bare innenfor økonomi, men også innenfor forretningskultur – det vil si kommunikasjon og ...
    • Forskningsformidling - til hvem og hvorfor? 

      Farbrot, Audun (Journal article; Peer reviewed, 2010)
      Forskningsformidling skal ved siden av forskning og utdanning være én av tre kjerneaktiviteter ved norske universiteter og høyskoler. Svært mange av institusjonene har da også pekt ut formidling som et ...
    • Markedsføring: ikke bare for de store! 

      Andreassen, Tor W. (Journal article, 2010)
      Oppsummert er markedsføring et spørsmål om tre begivenheter: tiltrekke seg de rette kundene, beholde og utvikle de rette lønnsomme kundene og forholde seg til de ulønnsomme kundene gjennom en rekke produkter eller ...
    • Prosjektet som en temporær organisasjon 

      Andersen, Erling S. (Peer reviewed; Journal article, 2010)
      Et prosjekt kan ses på som en temporær organisasjon. Prosjekteieren er den som på vegne av basisorganisasjonen er ansvarlig for prosjektet. Prosjekteieren vedtar hva prosjektets oppdrag skal omfatte, og ...
    • Kvinner i styrer - Lærdommer fra Norge 

      Huse, Morten (Journal article; Peer reviewed, 2010)
      Hva kan andre land lære fra Norge? Internasjonalt er det meget stor interesse for hva som har skjedd og skjer i Norge i forbindelse med loven om kjønnskvotering i ASA-styrene. Norge er blitt sammenligningsgr ...
    • Kina - før, under og etter finanskrisen 

      Isachsen, Arne Jon (Journal article; Peer reviewed, 2010)
      Den økonomiske politikken Kina har ført siden Deng Xiaoping tok over i 1978, har vært basert på å åpne opp økonomien mot resten av verden og å reformere på hjemmebane. Kinas inntreden i WTO i 2001 var et høydepunkt ...
    • Foreign aid strategies: China taking over? 

      Welle-Strand, Anne; Kjøllesdal, Kristian (Journal article; Peer reviewed, 2010)
      Over the past decade China has emerged as an important source of foreign aid for African countries. Providing aid on terms of its own choosing, China challenges the current foreign aid paradigm in four main ways: ...
    • Venner og kjente - hvordan hjelper de deg til bedre lønnsomhet i næringsklynger? 

      Dahlstrøm, Robert; Silkoset, Ragnhild; Nilsen, Harald; Nygaard, Arne (Journal article, 2010)
      Hvilke fordeler møter bedrifter gjennom samlokalisering? Hva oppnår for eksempel butikker gjennom lokalisering i kjøpesentre? Det har lenge vært kjent at slike næringsklynger (eller «klustere») stimulerer økonomisk vekst ...
    • Ti tips for prisstrategier i krisetider 

      Silkoset, Ragnhild (Journal article; Peer reviewed, 2010)
      Finanskrisen fører til mer prisbevisste forbrukere. Salget og lønnsomheten faller raskt samtidig som kundene krever mer verdi for pengene. Denne artikkelen ser på ti tiltak som en bedrift kan sette i verk for å håndtere ...
    • Åpent samarbeid gir innovative bedrifter 

      Biong, Harald; Krogstad, Lars Øystein; Stormyrbakken, Øyvind (Journal article, 2010)
      De senere årene har verden fått innovasjoner som oppslagsverket Wikipedia, nettleseren Firefox og operativsystemet Linux. Disse innovasjonene er resultat av en internasjonal dugnad basert på åpent ...
    • Knowing in mobile organisations – trust and knowledge sharing in virtual teams 

      Filstad, Cathrine (Journal article; Peer reviewed, 2010)
      We investigate how trust and knowledge sharing affect collaboration in virtual teams as knowing across boundaries in a mobile organisation. It is important for collaborative work that personnel have sufficient understanding ...
    • Outsourcing i turbulente tider 

      Solli-Sæther, Hans (Journal article, 2010)
      Outsourcing i norske bedrifter øker. Outsourcingsundersøkelsen 2009 viser at 54 % av bedriftene har outsourcet én eller flere funksjoner. I turbulente tider er fokus første og fremst rettet mot kostnadsreduksjoner og ...
    • Elektroniske offentlige tjenester: En studie av folks holdninger til og erfaringer med teknologi 

      Andreassen, Tor W.; Olsen, Line Lervik; Calabretta, Giulia (Journal article, 2010)
      Kan økt bruk av selvbetjeningsteknologi være en løsning som reduserer offentlige utgifter, øker brukertilfredsheten og fristiller varme hender? Det høres kanskje for godt ut til å være sant, men svaret er ja. I ...
    • Påvirker kvinner i styrer bedriftens innovasjonsevne? 

      Torchia, Mariateresa; Calabro, Andrea; Huse, Morten (Journal article; Peer reviewed, 2010)
      Artikkelen tar for seg hvorvidt og i hvilken grad kvinner i styrer påvirker bedriftens innovasjonsevne. Ut fra teorier om gruppeproduktivitet antar man at kvinners faktiske bidrag i styrer avhenger av styrets beslutningskultur. ...
    • Utdanning av norske næringslivstopper: Kontinuitet eller brudd? 

      Amdam, Rolv Petter; Kvålshaugen, Ragnhild (Journal article, 2010)
      Internasjonal forskning har vist påfallende sterke nasjonale mønstre når det gjelder forholdet mellom utdanningsbakgrunn og lederposisjoner. I en tid med sterk globalisering kan man spørre seg om disse trekkene er i ferd ...
    • The modeling process for stage models 

      Solli-Sæther, Hans; Gottschalk, Petter (Journal article; Peer reviewed, 2010)
      Purpose – The purpose of this paper is to present and test a modeling procedure, as researchers have struggled for decades to develop stages of growth models that are both theoretically founded and empirically validated. ...