Now showing items 595-614 of 6215

    • But we’re not all Vikings! Intercultural identity within a Nordic context 

      Warner-Søderholm, Gillian (Journal article; Peer reviewed, 2012)
      The concept of ‘Scandinavian culture’ is not new: the implicit understanding is that all Nordic states have similar cultural values (Smith et al. 2003). Nevertheless, disturbing cultural differences may still surface even ...
    • The buyback anomaly and the motives behind share repurchase announcements in Norway 

      Hagen, Oda Brudevoll; Bergersen, Emma Aashaug (Master thesis, 2021)
      Firms announcing a repurchase of their shares often experience a period of abnormal returns; this is known as the buyback anomaly. The buyback anomaly is a persistent market anomaly that is challenging to explain (Andreou ...
    • Buyer Power and Price Formation in Intermediate Goods Markets: a Dynamic Perspective 

      Alm, Erik Skifjeld; Riis, Jan Erik (Master thesis, 2021)
      This thesis studies how buyer power affects input prices in intermediate goods markets. The aim is to investigate how a buyer can invest to increase buyer power, and we use Inderst and Wey (2007) as a baseline for our ...
    • Buying CSR with employees’ pensions? The effect of social responsible investments on Norwegian SMEs’ choice of pension fund management: A conjoint survey 

      Biong, Harald; Silkoset, Ragnhild (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Purpose – Employees often expect an emphasis on financial aspects to be predominant when their employers choose a fund management company for the investment of employees’ pension fund deposits. By contrast, in an attempt ...
    • Buying First or Selling First in Housing Markets 

      Moen, Espen Rasmus; Nenov, Plamen; Sniekers, Florian (Journal article; Peer reviewed, 2019)
      Housing transactions by moving homeowners take two steps—buying a new house and selling the old one. This paper argues that the transaction sequence decisions of moving homeowners have important effects on the housing ...
    • Buzz-markedsføring 

      Andreassen, Tor W. (Journal article; Peer reviewed, 2012)
    • Bygg-, anlegg- og eiendomsnæringens betydning for Norge - vekst og lønnsomhet (1998-2007) 

      Espelien, Anne; Reve, Torger (Forskningsrapport, Research report, 2009)
      Rapporten er en oppdatering av regnskapstallene fra BI prosjektet ”En verdiskapende bygg-, anlegg- og eiendomsnæring” (Espelien og Reve, 2007). Målsetningen til hovedprosjektet var å bidra til en økt forståelse for betydningen ...
    • Bygg-, anlegg- og eiendomsnæringens betydning for Norge – oppdatering 2013 

      Goldeng, Eskil; Bygballe, Lena E. (Forskningsrapport;1/2013, Research report, 2013)
      Forskningsrapporten presenterer resultater fra en oppdatering av verdiskapningsstudiene av bygg-, anlegg – og eiendomsnæringen (BAE), som siden 2007 har blitt gjennomført ved Senter for byggenæringen ved Handelshøyskolen ...
    • Byggemarkedet - et "lemons"-marked eller velfungerende marked? 

      Biong, Harald (Journal article; Peer reviewed, 2008)
      Norges Takseringsforbund har gjennom en undersøkelse i oktober 2007 anslått at problemene med manglende kontroll, slurv og feil utførelse i byggefasen representerer skader på ca 13 mill NOK på årsbasis i den norske ...
    • Byggenæringen i økonomiske nedgangstider: En studie av regionale og kommunale sysselsetningseffekter i Norge 

      Espelien, Anne; Grünfeld, Leo (Forskningsrapport;4/2010, Research report, 2010)
      Forskningsrapporten gir en omfattende analyse av hvilke effekter en svikt i omsetning vil kunne ha for sysselsetning og bedriftsoverlevelse i byggenæringen fordelt på ulike bo- og arbeidsmarkedsregioner i Norge. Rapporten ...
    • Byggingen av Heggstadmoen : En vurdering av interessenthåndteringen 

      Reum, Ole Kristian Dullum; Adolfsen, Sindre; Rindalsholt, Martin Andreas (Bachelor thesis, 2018)
      Interessenthåndtering er et dagsaktuelt tema innenfor faget prosjektledelse. En god eller dårlig interessenthåndtering kan skille mellom vellykkede og mindre vellykkede prosjekt. Problemstillingen vi har valgt er: - ...
    • Bærekraft i Circle K Norge 

      Nordfjord, Kristina Nordfjord (Bachelor thesis, 2019)
      I min bacheloroppgave ønsket jeg å knytte Circle K Norge og bærekraft sammen og se på hvilken betydning dette har for de ansatte. Problemstillingen ble dermed: Hvilken betydning har økt fokus på bærekraftig utvikling for ...
    • Bærekraft i frukt- og grøntavdelingen 

      Bui, Kim Huyen; Holmlund, Hanne; Larsen, Oda Allum (Bachelor thesis, 2019)
      I denne bacheloroppgaven vil det overordnede temaet være bærekraftig livsstil. Formålet med studiet er å kartlegge hvilke faktorer som påvirker en forbrukers intensjon til å handle mer bærekraftig. På grunn av temaets ...
    • Bærekraft i klesbransjen 

      Venolum, Line Skoglund; Krogsrud, Frida; Feyling, Amanda (Bachelor thesis, 2018)
      Det er et voksende fokus på bærekraft i klesbransjen. Denne fremveksten har ført til endringer i forbrukerholdningene, og legger press på de tradisjonelle forretningsmodellene. Oppstartsbedrifter er mest sårbare for ...
    • Bærekraft i klesbransjen 

      Knutsen, Hella Kristine; Jakobsen, Sara Elise Råbakk; Grøtteland, Celine Løvåsen (Bachelor thesis, 2021)
      Denne oppgaven tar for seg temaet bærekraft i klesbransjen. Bakgrunn for valg av tema er økt fokus og oppmerksomhet rundt bærekraft og miljø. Etter videre forskning fant vi atferd og holdninger interessant, og ønsket å ...
    • Bærekraftig strategi, åpenhet og rapportering i Aminor AS 

      Siljehaug, Silje Arnesen (Master thesis, 2022)
      Nyhetsbildet i 2022 viser en grå vekst (Stoknes,2020, s.174) som tømmer jorden for knappe ressurser og klimagasser som øker global oppvarming. Utfordringen er å holde denne under 2 grader i tråd med parisavatalen ...
    • Bærekraftig utbygging av Bybanen i Bergen 

      Godøy, Olaug; Hufthammer, Marianne Karin (Master thesis, 2022)
      Forskning viser at menneskelige utslipp er en stor bidragsyter til temperatur-økningen på jorden, og at det haster med å få redusert klimagassutslippene. I Norge står det offentlige for ca. 600 milliarder kroner i årlige ...
    • Bærekraftig utvikling i prosjekter Hvordan kan prosjektleder oppnå bærekraftige prosjektresultater ved benyttelse av gevinstrealisering? 

      Klufterud, Kristina (Bachelor thesis, 2016)
      Jeg har skrevet en teoretisk bachelor der jeg ønsket å utforske hvordan miljø passet inn i prosjektledelse som utviklet seg til å inkludere miljø under et svært relevant tema nemlig bærekraftighet. Først redegjør jeg for ...
    • Bør leverandører bruke sin norske opprinnelse i markedsføringen? 

      Nes, Erik B. (Journal article; Peer reviewed, 2010)
      Norges omdømme i utlandet og den internasjonale markedsføringen av Norge er et stadig tilbakevendende tema i den offentlige debatt. Det skyldes ikke minst at vårt internasjonale omdømme er en viktig begrunnelse for ...
    • Bør Riksrevisjonen fortsatt være Stortingets revisor? 

      Espeli, Harald (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Høsten 2021 dokumenterte Aftenposten at Riksrevisjonen i 2017 hadde stanset sin igangsatte etterlevelsesrevisjon av sikkerhetsarbeidet på Stortinget på grunn av motstand fra Stortingets presidentskap og direktør. Saken ...