Verneplikt - mer enn førstegangstjeneste
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3171779Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Undersøkelser gjennomført av Forsvaret indikerer at kjennskapen til Heimevernet, som en del av verneplikten, er lav blant soldater i førstegangstjeneste. Uten tilstrekkelig kunnskap kan man risikere soldater uten forståelse og støtte til noe de selv er pliktig å bidra til. Det er derfor viktig for Heimevernet å bedre kommunikasjonen med denne målgruppen. Gjennom Ronald D. Smiths (2021) modell for strategisk utvikling av PR-kampanjer har vi forsket på hvordan vi effektivt kan bevisstgjøre og motivere soldatene om videre tjeneste i Heimevernet.
Ved hjelp av kvalitative intervjuer har soldater i førstegangstjenesten og i Heimevernet belyst hvilken informasjon og kommunikasjonskanaler som ønskes, kreves og bør implementeres i en kampanje rettet mot målgruppen de selv er en del av. Det er ikke tilstrekkelig med kun overordnet informasjon om verneplikt. For målgruppen er vi helt avhengig av å svare på spørsmålet: «what’s in it for me?».
Gjennom personlig kommunikasjon, tydelige budskap og kontinuerlig tilstedeværelse har vi laget en kampanje som tydeliggjør nettopp det: betydningen av egen rolle
i Heimevernet. I en verden der tilgang til informasjon er enklere og raskere enn noensinne, er det viktig å benytte seg av effektive og tydelige kommunikasjonsmetoder for å nå gjennom til denne målgruppen.
Kampanjen er i første omgang en pilot som kjøres ut til tre av Hærens avdelinger
med soldater i førstegangstjeneste, planlagt start er i januar 2025.
Beskrivelse
Executive Master of Management i Strategisk kommunikasjon fra Handelshøyskolen BI, 2024