Medarbeidersamtalen
Abstract
I undersøkelsen om hvordan lederne optimalt kan strukturere og gjennomføre medarbeidersamtalen for å fremme medarbeidernes arbeidsprestasjoner og utvikling i Container AS, viser lederne atferd i tråd med transformasjonsledelse, både før og under medarbeidersamtaler. De skaper en god atmosfære, søker utfordrende oppgaver og knytter lederatferden til selskapets visjon og mål. Lederne viser empati, gir personlig støtte, samt tilpasser seg medarbeidernes behov, noe som fremmer både personlig utvikling og velvære. De oppmuntrer til deltagelse og intellektuell stimulering noe som bidrar til økt kompetanse og bedre arbeidsprestasjoner. Lederne støtter medarbeidere individuelt og belønner dem basert på arbeidsprestasjoner, innsats og behov, noe som støttes av forventningsteorien. Medarbeiderne er delaktig i å vurdere sin kompetanse og mål under samtalene, dette påvirker deres opplevelse av arbeidsprestasjoner og videre utvikling, noe som støttes av målsettingsteorien.
Tilbakemeldingsundersøkelser gir lederne innsikt i medarbeidernes forventninger, dog kan begrense muligheten for å bygge både de nære og tillitsbaserte relasjonene, noe som er viktig i henhold til forventningsteorien. Lederne setter mål sammen med medarbeiderne under medarbeidersamtalen og gir spesifikke og positive tilbakemeldinger, noe som støttes videre av målsettingsteorien. Regelmessig oppfølgning er viktig, dog for hyppige samtaler kan virke overveldende. Det kan konkluderes med at lederne implementerer mange elementer av målsettingsteorien og forventingsteori, dog bør også balansere faglig utvikling med personlig trivsel, samt unngå overbelastning for å sikre helhetlig utvikling og indre motivasjon.
Videre viser analyser at lederne tilpasser sin støtte og kommunikasjon til den enkelte medarbeiders behov, gir direkte kommunikasjon av forventninger, samt muligheten til å påvirke beslutningsprosesser som støttes videre av forventingsteorien. Dog kan en manglende klarhet i forventninger eller mulighet til medvirkning derimot redusere valensen og påvirke medarbeidernes engasjement og prestasjoner negativt, noe som ikke støttes i henhold til teorien om forventninger. Transaksjonsledelse er delvis også tilstede gjennom sterkt fokus på både måloppnåelse og økonomiske incentiver, noe som derimot kan hemme medarbeidernes indre motivasjon. En ny mellomleder i produksjonsavdelingen sliter med tillit og autonomi fra medarbeiderne som føler seg overvåket, noe som kan påvirke deres relasjon og prestasjoner negativt, dette støttes ikke av teorien om tranformasjonsledelse for å optimalt strukturere og ikke minst fremme medarbeidernes arbeidsprestasjoner gjennom medarbeidersamtalen.
Description
Bacheloroppgave i Bachelor of Management/ Leadership in action fra Handelshøyskolen BI, 2024