Generasjon Z - En studie om forventninger til ledelse og motivasjon
Abstract
Generasjon Z er den yngste generasjonen som er i arbeidslivet og vi har i denne oppgaven ønsket å se nærmere på hva de motiveres av og hvilket syn de har på ledelse. Våre respondenter er i aldersgruppen til generasjon Z og alle kommer fra en større avdeling i en bank på Østlandet. Vi som skriver oppgaven sammen tilhører generasjon X og synes derfor det er spennende å se på forskjellen på oss og de nye kollegaene våre som er på vei inn i arbeidslivet.
Vår problemstilling er:
Hvilke forventninger har generasjon Z til ledelse og hva motiveres de av?
For å finne svar på vår problemstilling har vi gjennomført en kvalitativ undersøkelse. Vi intervjuet syv personer fra generasjon Z. Vi har drøftet funnene våre opp imot teori på ledelse og motivasjon, med hovedfokus på transformasjonsledelse og selvbestemmelsesteorien.
Våre funn besvarer vår problemstilling og vi har erfart at generasjon Z har klare forventninger til ledelse og hvordan de motiveres. De ønsker at leder skal være tilgjengelig når de trenger hjelp, men vil ikke bli kontrollert. De vil ha kontinuerlige tilbakemeldinger, uten at det blir for ofte. Leder skal være rollemodell og holde ord. Når det gjelder motivasjon, viser våre funn at de både er indre og ytre motivert siden de største motivasjonsfaktorene er personlig utvikling og lønn. Selvbestemmelsesteorien sier at de mest fornøyde medarbeidere er indre motivert, så funnet fra våre respondenter støtter faktisk kritikken av selvbestemmelsesteorien som sier at flere motivasjonsfaktorer ikke må være gjensidig utelukkende.
Respondentene våre er opptatt av sterke relasjoner og setter samhold og arbeidsmiljø som de viktigste faktorer for å trives på jobb. De ser at det kan være enkelte forskjeller mellom dem og sine eldre kollegaer på noen områder, men en respondent påpeker at det oppleves fint å ha ekstra «jobbmødre».
I vår konklusjon påpeker vi at å lede generasjon Z både kan berike og utfordre lederrollen. Dette baserer vi på at de yngre tenderer til å være ytre motivert, ha kortere fartstid på hver arbeidsplass og at de er særlig opptatt av rettferdighet på alle områder. De er oppvokst i en digital tidsalder, tilegner seg kunnskap raskt og er effektive og ærlige.
Description
Bacheloroppgave i Bachelor of Management/ Leadership in action fra Handelshøyskolen BI, 2024