Tilbakemelding; Et relasjonsbehov mer enn informasjonsbehov?
Abstract
Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvordan leder kan bruke tilbakemelding som et verktøy for utvikling hos medarbeiderne. Vi har erfart at mange opplever tilbakemelding som vanskelig, og at dette kan vekke sterke følelser i oss. Tilbakemelding er imidlertid en grunnleggende betingelse for at vi skal kunne lære av våre erfaringer og utvikle oss som mennesker. Fravær av tilbakemelding kan være ødeleggende for selvfølelsen og for vår personlige utvikling (Spurkeland, 2020, s. 99).
Med bakgrunn i dette, valgte vi følgende problemstilling for vår oppgave;
“Hvordan kan leder bruke tilbakemelding som verktøy for medarbeider sin utvikling?”
Gjennom kvalitativ metode og intervju, har vi hatt fokus på åtte medarbeidere sine synspunkter og perspektiver rundt tilbakemelding i henhold til deres utvikling. Vi har kategorisert våre hovedfunn i fem ulike overordnede perspektiver som synes å ha stor betydning for hvordan tilbakemeldinger kan bidra til utvikling; positiv tilbakemelding, korrigerende tilbakemelding, innhold, relasjon og øvingsarena.
Vi har sett hvordan tilbakemeldinger kan gi en boost for motivasjonen, fremme læring og utvikling, og ikke minst styrke relasjonen mellom ledere og ansatte.
Den positive tilbakemeldingen har vist seg å være en viktig bidragsyter til at medarbeider føler seg verdsatt og kan virke som en relasjonsbyggende faktor. Den korrigerende tilbakemeldingen er imidlertid viktig for forbedring og utvikling, og vil kunne gi verdifull personlig innsikt. At leder inviterer til dialog har vist seg å ha stor betydning for å unngå misforståelser, men også for å sikre at medarbeider får luftet sine synspunkter.
Vi har videre identifisert at tilbakemeldingens innhold, formidling og timing er viktig for medarbeider sin trivsel og jobbytelse (Kuvaas et al., 2017). En trygg relasjon og gjensidig tillit til leder ser ut til å være avgjørende for at tilbakemeldingen i det hele tatt skal kunne virke konstruktiv og hensiktsmessig. Vi opplever at det er stort samsvar mellom teori og funn i denne oppgaven. Likevel kommer det tydelig frem at vi mennesker er forskjellige, motiveres ulikt og derfor har ulike behov for tilbakemeldinger.
Utfordringen til leder blir dermed å lære medarbeiderne å kjenne for å kunne tilpasse tilbakemeldingen til den enkelte. Denne oppgaven har til hensikt å belyse hvilke faktorer som kan bidra til utvikling i tilbakemeldingsprosessen, og viktigheten av å kunne tilpasse disse for den enkelte medarbeider.
Description
Bacheloroppgave i Bachelor of Management/ Leadership in action fra Handelshøyskolen BI, 2024