Hvordan kan Integreringen av KI tjenester kan effektivisere private banking hos DNB Midt/Nord økonomi administrasjon
Abstract
1.1. Bakgrunn for studien
KI tjenester kan ansees som svært revolusjonerende da de hjelper oss å effektivisere gjennomføringen av komplekse handlinger. Regjeringen ønsker per dags dato en satsing på utvikling av KI tjenester med økt grad av personvern og ivaretagelse av hvert individs frihet (regjeringen 2020). KI tjenester er også internasjonalt å anse som svært relevant i finans, it, og administrative sektorer.
Selskaper som satser hardt på KI har steget markant i verdi og har stått for mye av veksten hos verdens finansmarkeder våren 2024. Utviklere som Microsoft (OpenAI) og Alphabet anses som sentrale innen denne utviklingen, men også underleverandører som NVIDIA som produserer utstyr og materiale for disse prosessene opplever stor vekst. Vi ønsker derfor å undersøke i hvilken grad verktøy basert på KI kan hjelpe med å effektivisere arbeidsoppgavene innen Private Banking, men også de moralske og etiske farene som kommer ved dette.
‘’I en undersøkelse gjennomført av OECD indikeres det at sjansene for suksess øker markant ved gode onboarding prosesser for KI tjenester’’ (Finansforbundet 2023).
1.2. Formålet med oppgaven
I denne oppgaven ønsker vi undersøke verdien av KI tjenester for finansielle institusjoner. Hvilke oppgaver de kan gjennomføre, samt hvor de kan hjelpe med å spare tid, kutte kostnader, og om de kan gjennomføre enkelte oppgaver til en høyere forventning enn mennesker. Vi vil også se på hva andre aktører i markedet allerede bruker KI til og i hvilken grad dette har effektivisert deres arbeid
1.3. Omfanget og begrensninger
I denne studien har vi valgt å ta for oss Private-Banking avdelingen hos DNB region Midt-Nord som per dags dato består av tolv ansatte og rundt 1000 kunder. DNB er Norges største bank for Privat markedet og omsatte i 2019 for 54,9 milliarder kroner. DNB i sin helhet har rundt 2 millioner kunder, men vi tar i denne oppgaven for oss private banking midt/nord som har rundt 1000 kunder. Disse kundene er akkumulert over tid og består av individer med over ti millioner NOK investert hos DNB.
Description
Bacheloroppgave i Økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI, 2024