“Hvordan påvirker farger (grønn vs. rød) og materialer (papp vs. glass) forbrukernes oppfatning av funksjonelle produkters bærekraft og effektivitet, og hvordan påvirker dette deres kjøpsintensjon?”
Abstract
Bacheloroppgaven tar for seg hvordan faktorer som farger (grønn og rød) og materialer (papp og glass) i pakningsdesign, påvirker forbrukeres oppfatning av bærekraften og effektiviteten til funksjonelle produkter. I lys av økende bekymringer knyttet til klimaendringer og den økende viktigheten av bærekraft, anser vi dette temaet som spesielt relevant. Funnene våre kan gi bedrifter en indikasjon på om de bør prioritere pakningsdesign som fremmer produktets bærekraft eller effektivitet overfor forbrukere. Med dette som bakgrunn ble følgende problemstilling formulert: “Hvordan påvirker farger (grønn vs. rød) og materialer (papp vs. glass) forbrukernes oppfatning av funksjonelle produkters bærekraft og effektivitet, og hvordan påvirker dette deres kjøpsintensjon?”
Det teoretiske rammeverket for bacheloroppgaven omhandler pakningsdesign, bærekraft, effektivitet, farger og materialer, samt dets innvirkning på forbrukeroppfatninger og kjøpsintensjoner. Studien baserer seg primært på fenomenet sustainability liability knyttet til pakningsdesign i Norge.
I denne studien har vi benyttet en kvantitativ tilnærming, et kausalt forskningsdesign og gjennomført et eksperiment, for å utforske potensielle årsakssammenhenger. Vi utformet spørreskjemaet ved hjelp av Qualtrics, og distribuerte det deretter på digitale plattformer til venner, familie og bekjente.
Etter datarensing oppnådde vi et representativt utvalg på 260 respondenter. Ved bruk av analyseverktøyet JMP gjennomførte vi følgende analyser: deskriptiv statistisk analyse, faktoranalyse, reliabilitetsanalyse, ANOVA, ANCOVA, Pearsons korrelasjonsmatrise og multippel regresjonsanalyse. Studiens hovedfunn viser at forbrukerne oppfatter produktene med grønt pakningsdesign som mer bærekraftig enn produktene med rødt pakningsdesign. Videre oppfattes produktene i pappkartong som mer bærekraftig enn produktene i glassflaske. Et interessant funn er at vi ikke kunne påvise en negativ korrelasjon mellom forbrukernes oppfatning av produktets bærekraft og produktets effektivitet. Avslutningsvis fant vi at forbrukerne verdsetter effektivitet høyere enn bærekraft, og at effektivitet har størst effekt på kjøpsintensjonen.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2024