Festmusikk: Hvordan diffusjonsteori forklarer dens økende popularitet i Norge
Abstract
Sjangeren har opp gjennom årene vært gjenstand for mange kontroverser, der den er blitt stemplet som useriøs og anklaget for å fremme usunne holdninger blant unge. Studiens formål er å utforske den voksende populariteten av festmusikk i Norge, som i dag dominerer topplistene. Til tross for kritikken har festmusikken likevel klart å finne en plass i hjertene til mennesker over hele landet. Oppgaven har med dette som bakgrunn valgt å fokusere på problemstillingen:
Hva er det som gjør at festmusikken har fått fotfeste i det norske musikklandskapet?
Det teoretiske rammeverket for oppgaven er Everett Rogers diffusjonsteori, som er en ledende modell innen forskning på spredningen av nye ideer i samfunnet. Rogers forklarer diffusjon som en prosess hvor en innovasjon blir kommunisert over tid gjennom ulike kanaler blant medlemmer i sosiale systemer. Modellen kan være spesielt relevant for å forstå hvordan nye trender, som festmusikk, blir spredt og adoptert i et samfunn.
I studien har jeg benyttet kvalitativ metode gjennom et eksplorativt design. Dette er spesielt hensiktsmessig ettersom spredningen av festmusikk i samfunnet er et komplekst og uutforsket tema. Fire dybdeintervjuer ble gjennomført med eksperter innen feltet, og innsikten fra dem ble supplert med en analyse av eksisterende sekundærdata. Teorien om diffusjon ble benyttet som en teoretisk ramme for både datainnsamling og analyse. Dermed kunne dataene kategoriseres og forstås i samsvar med de fire hovedtemaene: innovasjonen, kommunikasjonskanaler, tid og sosiale systemer. Deretter gjennomførte jeg en evaluering av forskningens reliabilitet og validitet.
Avslutningsvis konkluderer oppgaven med at festmusikkens popularitet er resultatet av en diffusjonsprosess drevet av flere faktorer over tid; sjangerens kompatibilitet med unge lyttere, strategisk bruk av TikTok som markedsføringskanal og skapelse av en opprørskultur blant lytterne som tiltrekker seg de unge. På tross av visse barrierer, som mangel på anerkjennelse fra den etablerte musikkbransjen, har festmusikken likevel klart å etablere seg som en dominerende sjanger i Norge.
Description
Bacheloroppgave i Ledelse av kreativ næring/Creative Industries Management fra Handelshøyskolen BI, 2024