Evaluering av læringsutbyttet
Abstract
Denne bacheloroppgaven utforsker hvordan læringsutbytte i utdanningssektoren
kan evalueres, særlig med hensyn til utfordringer introdusert av kunstig
intelligens. Oppgaven forsøker å besvare problemstillingen:
Hvordan evaluere læringsutbyttet i utdanningssektoren, i møte med utfordringer
introdusert av kunstig intelligens?
Den teoretiske forankringen definerer relevante begreper og sammenhenger som
er nødvendige for å få en fullstendig forståelse av oppgaven. I tillegg til dette
presenteres tidligere forskning som danner grunnlaget for analysene og
hypotesene i oppgaven. Hypotesene undersøker ulike aspekter knyttet til
evaluering og studenters holdning til kunstig intelligens i utdanningssektoren.
Undersøkelsen av evaluering innebærer i oppgavens sammenheng en analyse som
prøver å definere hvilke eksamensformer som sikrer at studenters karakterer
reflekterer det oppnådde læringsutbyttet.
Oppgavens resultat og funn er drøftet ut fra både kvantitative og kvalitative data.
For den kvantitative dataen ble det utført en spørreundersøkelse på 101 studenter i
høyere utdanning. Den kvalitative dataen består derimot av fem dybdeintervjuer
med individuelle studenter. Disse funnene gir et solid grunnlag for å besvare
problemstillingen.
Description
Bacheloroppgave i Økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI, 2024