Gode team til barns beste. En kvalitativ undersøkelse av effektive team i barnehage
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3159046Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven undersøker jeg team i barnehagefeltet. Arbeidet i barnehager baserer seg nesten utelukkende i team og hvordan teamet fungerer påvirker barns utvikling og trivsel, samt hvordan foreldre og familiene blir ivaretatt og fulgt opp. Etter mange års erfaring på feltet sitter jeg med en opplevelse at mange team i barnehagen er lite effektive og ustrukturerte i sitt arbeid. Jeg ønsket å undersøke og forstå hvordan man kan legge til rette for og skape effektive team i barnehagen, som et ledd i arbeidet med å skape høykvalitetsbarnehager – til barns beste.
Problemstillingen i oppgaven er følgende:
«Har barnehagen i dag team som kan ansees som effektive team?
Jeg tar utgangspunkt i J. Richard Hackman sin teori og forskning om effektive team som han presenterer i boken sin «Leading teams – Setting the stage for great performances» (2002). Han presenterer fem betingelser som må innfris for at team skal være effektive. Ved at man som leder fokuserer på disse betingelsene, mener Hackman, at man øker sannsynligheten for at teamene over tid vil oppnå gode prestasjoner gjennom effektivt arbeid og utnyttelse av innsats, strategi og bruk av talent i teamet. Det vil kunne gi organisasjonen gode resultater og måloppnåelse.
Basert på hans teori har jeg gjort kvalitative semistrukturerte intervju av syv ansatte som jobber i to ulike team i en barnehage.
Funnene i undersøkelsen viser at organisasjonen har store utfordringer med å skape stabile komplementære team på grunnlag av høyt sykefravær, mye bruk av vikarer og at de ansatte er en svært homogen gruppe. De får også utfordringer med jobbdesign og struktur i arbeidsprosessene og har lite fokus på coachingaktiviteter som vil kan styrke og utvikle teamet.
Enkelte av organisasjonens utfordringer har de mulighet til å arbeide med selv, for å styrke sine team til å bli effektive, samtidig ligger det enkelte utfordringer utenfor organisasjonens rekkevidde av påvirkning. Jeg avslutter oppgaven med å komme med noen råd til organisasjonen om videre arbeid med teamene sine.
Beskrivelse
Executive Master of Management i Samspill og ledelse; anvendt organisasjonspsykologi fra Handelshøyskolen BI, 2024