Norconsult : Situasjonsanalyse av CRM
Abstract
Norconsult, Nordens største tverrfaglige rådgiver selskap, har hatt suksess med å implementere et Customer Relationship Management (CRM)-system for å optimalisere anbudsprosessen. Microsoft Dynamics 365, løsningen Norconsult bruker, har bidratt til å forenkle prosesser og forbedre håndtering av kunderelasjoner. Ved Norconsult sitt tilfelle har CRM gitt betydelig innsikt til oppdragsmuligheter og håndtering av kunderespons, noe som har resultert i bedre innsikt i kundens behov og etterspørsel. Deretter utformet vi følgende problemstilling:
Hvordan kan bruken av eksisterende CRM-system optimaliseres internt i Norconsult?
Gjennom vår analyse av Norconsults CRM-bruk har vi tatt i bruk både kvalitative og kvantitative metoder. Funnene som har blitt gjort tilsier at selskapet kan dra nytte av å utvide bruken av CRM-systemet til flere faser av prosjektstyringen. Flere investeringer rundt teknologi sektoren som systemtilpasning og brukeropplæring, vil på lang sikt gi betydelige fordeler rundt ressursutnyttelse, økt innsikt og effektiv prosjektgjennomføring.
Resultatene av analysen som er gjennomført tilsier at opplæring i CRM-systemet har variasjon blant ansatte, noe som viser behov for mer strukturert og obligatorisk opplæring. Målet er å sikre at alle ansatte som bruker CRM har nødvendig kunnskap og kompetanse til å bruke CRM-systemet effektivt, og dermed maksimere potensialet som ligger i systemet.
Konkludert har Norconsult lagt et solid grunnlag for vellykket CRM-bruk, men i den størrelse og omfang de opererer på er det alltid rom for forbedringer. Ved å legge fokus på en tydeligere implementering i rammeverket, obligatorisk opplæring og en bredere bruk av CRM vil dette kunne styrke effektiviteten og bruken i selskapet.
Description
Bacheloroppgave i Økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI, 2024