Empirisk test for Marshall-Lerner betingelsen: Gjelder Marshall Lerner betingelsen for Norge og deres største handelspartnere?
Abstract
I denne utredningen undersøker vi effekten av realvalutakursendringer på handelsbalansen mellom Norge og utvalgte handelspartnere gjennom en empirisk test av Marshall-Lerner betingelsen for perioden 2010 til 2023. Formålet med oppgaven er å avdekke om en realdepresiering av valutakursen faktisk forbedrer handelsbalansen som betingelsen påstår.
Innledningsvis presenteres det teoretiske grunnlaget som tar for seg sammenhengen mellom valutakursteori og handelsbalanse, i tillegg til faktorer som påvirker balansen på kort- og lang sikt. Deretter ser vi på tidligere empiriske studier for å få en innsikt i metodikken og for å bygge forventninger til egne tester. Videre gjennomføres en deskriptiv analyse i en grafisk fremstilling av forklaringsvariablene som oppgaven bygges på. I metodedelen blir modellrammeverket grundig belyst, hvor valget mellom de ulike økonomiske metodene blir vurdert for å sikre at resultatene er robuste og pålitelige.
I den empiriske analysen blir resultatene fremstilt og diskutert. Noe overraskende var mangelen på kointegrerte vektorer mellom landene. Derimot fant vi en langsiktig sammenheng mellom Norge og Storbritannia, hvor vi konkluderte med at Marshall-Lerner betingelsen var gjeldende. Avslutningsvis drøftes mulige årsaker til analysens implikasjoner, og ufullstendige effekter på kort- og lang sikt.
Description
Bacheloroppgave i Økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI, 2024