Konflikt på arbeidsplassen
Abstract
Denne prosjektoppgaven setter søkelys på en problemstilling på hva konflikt er, konfliktpåvirkende faktorer og konflikthåndtering på arbeidsplassen. Basert på en litteraturgjennomgang av over 40 ulike kilder, har vi funnet ut at det eksisterer mange ulike definisjoner av begrepet konflikt. Det er imidlertid en generell enighet om at konflikt er samhandlingen mellom uavhengige parter med uforenlige synspunkter, verdier og interesser. Fire vanlige konflikttyper er: Oppgavekonflikt, relasjonskonflikt, prosesskonflikt og rollekonflikt.
Det er flere faktorer som kan påvirke en konflikt og dens forløp. Noen faktorer er grunnelementer i alle konflikter; holdninger, atferd og motsigelser. Videre inkluderes faktorer som mobbing og trakassering, makt- og statusforskjeller, lederstil og personlighet, kommunikasjon og emosjonell intelligens. Disse faktorene bidrar til konfliktens utvikling og intensitet.
For å håndtere konflikter på en god måte, er tidlig oppdagelse og håndtering avgjørende for å forhindre alvorlige- og langvarige konsekvenser. Fem vanlige tilnærminger til konflikthåndtering er unngåelse, harmonisering, kompromiss, konkurranse og samarbeidsorientering. Det anbefales en systematisk tilnærming til konflikthåndtering som involverer å identifisere konfliktelementer, transformere dem og finne en løsning. Dette kan oppnås ved bruk av verktøy som konflikttrappen og transformativ mekling.
Vår problemstilling i denne oppgaven er: Hva er konflikt, hvilke faktorer påvirker konflikter og hvordan håndteres konflikter på arbeidsplassen?
Avslutningsvis anbefaler vi organisasjoner å utvikle en felles forståelse av hva konflikt er. Unngå rekruttering av ledere med konfliktskapende egenskaper, men rekrutter samarbeidsorienterte personer. Sats på å fremme og utvikle evnen emosjonell intelligens. Organisasjoner bør etablere effektive varslingssystemer som er godt integrert i organisasjonen, og tilby opplæring i konflikthåndtering til ledere. Når konflikter oppstår er det viktig at man går inn og håndterer det så tidlig som mulig, og ikke tro at konflikten vil gå over av seg selv.
Description
Executive Master of Management i Samspill og ledelse; anvendt organisasjonspsykologi fra Handelshøyskolen BI, 2024