Fra politisk beslutning til lokal implementering
Abstract
I denne oppgaven tar vi for oss en strategisk utfordring Bærum kommune står overfor. Kommunedirektøren har fått i oppdrag fra politisk ledelse å innføre en ny samhandlingsmodell, Bedre Tverrfaglig Innsats (BTI). Oppdraget ble politisk vedtatt i 2020, men kommunen har ikke til nå lykkes å iverksette. Ny organisasjon og prosjektrigg er på plass, og planen er at samhandlingsmodellen skal implementeres fra høsten 2024. En lovpålagt plikt til tverrfaglig samarbeid, økende bekymring for vold, trusler og utenforskap blant barn og unge, kombinert med stramme økonomiske rammer, gjør det nødvendig å iverksette tiltak. Vi vet imidlertid ikke om bruken av BTI vil føre til forventet formål i Kommuneplanens samfunnsdel - om «å skape gode liv og like muligheter». Erfaringer fra andre BTI-kommuner viser at implementeringen krever omstilling, perspektivskifte og kulturbygging, som ofte blir bagatellisert. Lederes rolle, kompetanse og gjennomføringskraft undervurderes også. Vi undersøker grunnene til at Bærum kommune, Oppvekst, ikke har lykkes med implementeringen av BTI, og hva som skal til for å gjøre det. Vi intervjuer tjenesteledere i barnehager og skoler for deres sentrale rolle i implementeringsarbeidet. Gjennom intervjuer finner vi motivasjon for å hjelpe sårbare barn og unge, men også bekymringer som tretthet i egen organisasjon, konkurrerende prosjekter, manglende relasjonell kapasitet på tvers i organisasjonen, stramme økonomiske rammer, og stafettholderansvaret som krever tid og vil gi ansvar uten tilstrekkelig myndighet. Etter intervjuer finner vi relevant teori om strategi i offentlig sektor, implementeringsteori, lærende organisasjoner og tillitsbasert ledelse. Vi gjennomfører strategiske analyser og oppsummerer i en SWOT-analyse. Det tydeliggjøres utfordringer, hindringer og forbedringsområder som må jobbes med for å lykkes med implementering av BTI, inkludert tiltak innenfor 1) tillitsbasert ledelse og organisasjonsutvikling, 2) styrking av kommunen som lærende organisasjon, og 3) bruk av interne prosjektressurser. Vi diskuterer og oppsummerer anbefalinger for tiltak innenfor
disse tre områdene. I oppgaven følger vi et oppdrag fra politisk beslutning til lokal implementering. I en kommune finnes mange slike oppdrag med konkurrerende prosjekter og målbilder, noe som synliggjør kompleksiteten i strategi i offentlig sektor. Balanseringen av politisk legitimitet, offentlig verdiskaping og organisasjonskapasitet er avgjørende for å realisere samfunnsoppdraget.
Description
Executive Master of Management i Strategisk ledelse fra Handelshøyskolen BI, 2024