Petter Stordalen - hva kan forklare hans tiltrekningskraft?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3158479Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven har vi tatt for oss næringslivslederen Petter Stordalen. Målet med oppgaven har vært å få en bedre forståelse av hva som kan forklare Petter Stordalens tiltrekningskraft og hvorfor så mange velger å følge ham.
For å finne mer ut av dette, har vi belyst tre underproblemstillinger:
UP 1: Hva består Stordalens karisma av?
UP 2: Hvordan lykkes Stordalen i å skape mening for sine følgere?
UP 3: I hvilken grad er Stordalen autentisk og i hvilken grad iscenesetter ham seg selv?
Når vi i problemstillingene viser til hans følgere, mener vi først og fremst de som jobber i Stordalens selskaper. Samtidig berører vi i oppgaven også Stordalens eksterne følgere.
De utvalgte teoriene som vi har benyttet for å belyse problemstillingene i oppgaven er Conger og Kanungos teori om karismatisk ledelse, Weicks teori om sensemaking (meningsdannelse) og Goffee & Jones teori om autentisitet.
Hovedfunn i oppgaven er at Stordalens tiltrekningskraft antas å kunne forklares både utfra hans karisma, med at han er en meningsdannende leder og at han er autentisk. I oppgaven legger vi imidlertid vekt på å være forsiktig i våre uttalelser, da mye av det vi leter etter i oppgaven må ses som ikke-observerbare fenomener, spesielt for oss som står på utsiden av relasjonen mellom Stordalen og hans interne følgere. Det gjør det vanskelig å konstatere noe i forhold til underproblemstillingen og dermed også hovedproblemstillingen.
Beskrivelse
Executive Master of Management i Ledelse, makt og mening fra Handelshøyskolen BI, 2024