Hvordan påvirker sosiale medier til bærekraftig kjøpsatferd hos kvinner og menn i alderen 16 til 28 år?
Abstract
Den siste tiden er det blitt en økende trend å benytte seg av brukthandel innenfor
klesindustrien. Større fokus på økonomi og bærekraft i samfunnsdebatten medfører
også et stort engasjement i sosiale medier, hvor en yngre generasjon ofte
kommuniserer og deler informasjon om hva som er viktig og tidsriktig atferd.
Oppgaven har som formål å kartlegge hvordan sosiale medier påvirker forbrukere i
målgruppen til gjenbruk innenfor klesindustrien, og dermed hvilke
motivasjonsfaktorer som har innflytelse over forbrukeres bærekraftige kjøpsatferd.
Problemstillingen for oppgaven er som følger:
“Hvordan påvirker sosiale medier til bærekraftig kjøpsatferd hos kvinner og
menn i alderen 16 til 28 år?”
Teori og tidligere forskning knyttet til blant annet påvirkning, motivasjon og
markedsføring utgjør utgangspunktet for analyser og drøfting av oppgavens
undersøkelsesspørsmål. Vi har benyttet metodetriangulering, hvor det ble
gjennomført dybdeintervjuer med bransjeeksperter fra UFF og Fretex i den
kvalitative delen, og spørreundersøkelse i Nettskjema i den kvantitative metoden.
Resultatene drøftes sammen med teori og kvalitative data, opp mot oppgavens
undersøkelsesspørsmål. Funnene viser en sammenheng mellom utviklingen av
gjenbrukstrenden og innholdet som deles i sosiale medier. De største
påvirkningsfaktorene til bærekraftig kjøpsatferd er økonomiske årsaker,
forbrukernes personlige stil og innflytelse fra sosiale medier. Innflytelse utøves
blant annet av markedsføring fra influensere og bedrifter, og påvirkningskraften
avhenger blant annet av forbrukernes interesse for trender. Det konkluderes med at
sosiale medier i hovedsak påvirker til bærekraftig kjøpsatferd gjennom dens
betydelige rekkevidde og påvirkningskraft.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2024