Kunstig intelligens i markedsføring
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3157784Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [880]
Sammendrag
Kunstig intelligens (KI) endrer stadig flere sektorer, inkludert markedsføring. Den avanserte teknologien evner å analysere store datasett mer effektivt enn mennesker. KI tilbyr i tillegg nye muligheter for å forstå og interagere med forbrukere på et dypere nivå. Integrering av KI i markedsføringsstrategier kan forbedre bedrifters prosesser, samt skape en grundigere forståelse av kundeadferd og preferanser. Ved bruk av KI i markedsføring kan man blant annet automatisere kundeservice-løsninger og personalisere markedsførings-kampanjer. KI åpner opp for økt innovasjon, noe som gjør feltet rikt på muligheter for banebrytende forandringer og forbedringer.
I denne oppgaven drøftes følgende problemstilling: «Hvilken effekt har kunstig intelligens på kundetilfredshet og -lojalitet?»
Oppgaven fokuserer på effekten av kundetilfredshet fra et B2C-perspektiv, hvor vi tar utgangspunkt i bedrifter sin erfaring av effekten. I tillegg vil vi se på fremtidige utviklinger og hvordan markedsførere kan bruke denne informasjonen til å optimalisere deres markedsføringsstrategier.
Det teoretiske grunnlaget for oppgaven baserer seg på relevante teorier innen markedsføring, begreper knyttet til KI og litteratur innenfor dette feltet. Studien baserer seg på kvalitative dybdeintervjuer med eksperter innen markedsføring og KI. Studien er dermed utforskende med et eksplorativt forskningsdesign.
I drøftelse- og analysedelen sammenlignes og vurderes intervjuresultatene opp mot relevant teori for å besvare den innledende problemstillingen. Drøftingen tar opp temaer som påvirkning og effekt av KI-verktøy på kundetilfredshet og kundebehov, samt hvordan KI kan øke kundelojaliteten i en tid med endringer. Videre drøftes det hvordan tilliten mellom forbruker og bedrift kan påvirkes av implementering av KI i kundehåndtering. Avslutningsvis diskuteres det hvordan KI kan påvirke fremtidens markedsføring.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2024