Show simple item record

dc.contributor.authorManaf, Nora
dc.contributor.authorKnutsen, Sophie Hoel
dc.date.accessioned2024-10-09T10:40:08Z
dc.date.available2024-10-09T10:40:08Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3157278
dc.descriptionBacheloroppgave i Økonomi og administrasjon med regnskapsutdanning fra Handelshøyskolen BI, 2024en_US
dc.description.abstractI denne oppgaven har vi undersøkt hvordan mikrotrender på TikTok påvirker unge forbrukere og deres holdninger til bærekraft ved hyppig eksponering. Arbeidet kombinerer både teoretiske og praktiske tilnærminger. Formålet med prosjektet er å øke forståelsen av hvordan mikrotrender påvirker unge kvinnelige forbrukere og deres bærekraftsholdninger. Problemstillingen for denne bacheloroppgaven er: “På hvilken måte påvirker mikrotrender på TikTok unge kvinnelige BI-studenter sine holdninger til bærekraft?” Det ble benyttet relevante teorier og forskning for å besvare oppgavens formål. Den teoretiske delen ga oss innsikt i hvor det foreslå mangelfull forskning og hvor det var behov for videre forskning. Temaet er av betydelig interesse da vi ser at TikTok har blitt en dominerende plattform for unge forbrukere, og at mikrotrender sprer seg raskt og påvirker kjøpsatferd. For å samle inn data har vi benyttet en kombinasjon av kvalitativ og kvantitativ tilnærming for å få innsikt i vår problemstilling. Denne metodiske tilnærmingen er valgt for å oppnå både bred forståelse og dypere innsikt i temaet. Den kvalitative datainnsamlingen inkluderte åtte individuelle dybdeintervjuer med forbrukere innenfor vår målgruppe, samt intervjuer med en markedsføringsekspert, en sosiale medier ekspert, en psykolog og to miljøeksperter. Disse intervjuene har gitt oss et mangfold av perspektiver. Den kvantitative delen av studien bestod av en spørreundersøkelse med 130 respondenter, som ble analysert ved hjelp av JMP Pro 17. Våre funn viser at unge kvinnelige BI-studenter ofte er eksponert for mikrotrender på TikTok og opplever at plattformen påvirker deres kleskjøp. Studien konkluderer med at det finnes et "verdi-handlings-gap", der studentene uttrykker positive holdninger til bærekraft, men likevel føler seg presset til å kjøpe flere klær og bruke dem kortere tid på grunn av trendpresset i TikTok-miljøet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectøkonomien_US
dc.subjectadministrasjonen_US
dc.titleTikTok og bærekraftig bevissthet: En undersøkelse av unge kvinnelige BI-studenters holdninger til mote og forbruken_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record