Hvordan kan Elkjøp Tasta styrke sin salgskultur gjennom coaching?
Abstract
Denne bacheloroppgaven tar for seg hvordan Elkjøp Tasta kan styrke sin salgskultur gjennom målrettet coaching. Oppgaven konkluderer med tre konkrete tiltak for å oppnå dette:
1. Utvide "Trusted Advisor"-konseptet til å inkludere "Trusted Colleague"
2. Systematisere hyppigere "Løft"-samtaler
3. Forbedre eksisterende salgskurs
Gjennom en kombinasjon av teori, empiriske studier og praktiske anbefalinger, viser oppgaven hvordan disse tiltakene kan implementeres for å øke tillit og empati blant ansatte. Som vil i gjengjeld forbedre kommunikasjon, og dermed skape en mer robust og effektiv salgskultur.
Første del av oppgaven fokuserer på teorien bak coaching og salgskultur, inkludert viktigheten av tillit og kommunikasjon. De største delene av teorien er; konseptet Conversational Intelligence, motivasjon, den lærende salgsorganisasjon og relevante studier. Deretter følger en analyse av nåværende praksis ved Elkjøp Tasta, basert på spørreundersøkelser og dybdeintervjuer med ansatte og ledere. I tillegg til et intervju med coachen Frank Kristiansen. Anbefalingene som fremsettes, er basert på funnene fra denne analysen og den teoretiske forankringen. Gjennom implementering av disse forslagene, kan Elkjøp Tasta forvente en styrket salgskultur som vil bidra til økte salgsresultater og bedre arbeidsmiljø.
Description
Bacheloroppgave i Økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI, 2024