Fra algoritmer til handling
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3156840Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [880]
Sammendrag
I denne bacheloroppgaven har vi tatt for oss klesbransjen og undersøkt hvordan kunstig intelligens påvirker salgsprosessene hos Jack & Jones. Bacheloroppgaven er delt inn i seks deler. Innledningen er del 1, her blir formålet, bakgrunnen og problemstillingen med oppgaven presentert. I del 2 tar vi for oss teorien oppgaven dreier seg om. I del 3 legges det frem hvilke metoder vi har brukt for å samle inn relevant data. I del 4 presenteres funnene fra de ulike metodene som er brukt, før vi i del 5 drøfter de ulike funnene. Til slutt avsluttes oppgaven med en konklusjon i del 6.
Oppgavens overordnede problemstilling er: “Hvordan kan bruken av kunstig intelligens påvirke salgsprosessene til Jack & Jones?”
Teoridelen starter med å forklare hva kunstig intelligens er. Deretter blir de ulike feltene innenfor kunstig intelligens tatt inn. Videre i teoridelen blir begrepene salgsprosesser og SPIN-modellen forklart. Her ser vi også på potensielle utfordringer og fordeler disse teoriene har.
I metodedelen vil det komme frem hvilke metoder vi har valgt i denne oppgaven. Ved bruk av en kombinasjon av primær- og sekundær data har vi fått et helhetlig bilde av hvordan KI påvirker salgsprosessene til Jack & Jones. Basert på intervjuene har vi fått en dypere innsikt i hvor langt klesbutikken Jack & Jones har kommet med hensyn til implementering av KI. Vi har også utført en spørreundersøkelse for å få perspektiver fra kunder og potensielle målgrupper angående deres oppfatning ved bruken av KI i klesbransjen generelt, samt deres erfaringer og preferanser. Dette har gitt oss et mer omfattende grunnlag for å evaluere både bransjepraksis og kundens oppfatning i forhold til KI i klesbransjen.
I del 4 presenteres funnene fra de kvalitative intervjuene og de kvantitative spørreundersøkelsene og i del 5 gjør vi drøftinger rundt disse funnene. Her vil funnene blir drøftet i lys av våre valgte teorier. Ved å ta utgangspunkt i problemstillingen om hvordan kunstig intelligens påvirker salgsprosessene hos Jack & Jones, kan vi til slutt konkludert med at kunstig intelligens har vist seg å være svært viktig for å forbedre salgsprosesser og kundeopplevelser hos Jack & Jones, men at det kreves høy grad av teknologisk innovasjon, KI-systemene må også være etisk forsvarlige og Jack & Jones må søke kontinuerlig forbedring for å kunne oppnå langsiktig suksess.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI, 2024