Fra klikk til kake: Den digitale markedsføringens innflytelse på nettkakesalg
Abstract
Denne bacheloroppgaven er skrevet i forbindelse med fordypning i digital markedsføring. Vi har valgt en praktisk tilnærming i samarbeid med ‘Kaker på nett’, - et initiativ fra Mesterbakeren AS i samarbeid med Rema 1000 AS. Dette har vi gjort med et ønske om bidra til å utvide eksisterende forskning på området. Basert på prosjektets formål har vi utformet problemstillingen:
Hvordan kan betalt annonsering på digitale plattformer optimalisere markedsføringsaktivitetene til KPN, og hvilken rolle spiller produktfokuserte landingssider i denne sammenheng?
Etter å ha gjennomført omfattende forarbeider, har vi i dette eksperimentet gjennomført tre ulike A/B-tester. Den første testen fokuserte på to sosiale medieplattformer, Facebook og Instagram. Hovedfunnet er at Facebook er mest egnet til å drive betalt annonsering. Deretter testet vi betalt annonsering i sosiale
medier opp mot søkemotormarkedsføring på Google. Konklusjonen er at sosiale medier er effektivt for bred spredning og trafikk, mens søkemotormarkedsføring er egnet for konverteringer. Avslutningsvis testet vi hvilken rolle en produktfokusert landingsside ville ha for konverteringer fra de betalte annonsene. Den produktfokuserte landingssiden ble utformet med formål om å forenkle den digitale kundereisen, samt å bidra til økt konverteringer. Eksperimentet indikerte at landingssiden presterte bedre enn hjemmesiden til Kaker på nett med tanke på konverteringsrate.
Gjennom forskningen har vi fått en dypere forståelse for hvordan man kan utnytte ulike digitale kanaler for å realisere høyere avkastning på markedsføringstiltak. Videre har vi erfart at suksess krever innsikt i og forståelse for plattformens funksjoner, og at gode resultater kan oppnås ved å skape synergier mellom dem. Ved å spore potensielle kunder fra klikk til kjøp gjennom den digitale kundereisen kan dette bidra til forbedret målretting basert på hvor forbrukere befinner seg i kjøpsprosessen. Analyseverktøyene Ads Manager og Google Ads var svært nyttig for å analysere hvem annonsene har blitt eksponert for og hvem som engasjerte seg gjennom klikk. Vi støtte på utfordringer i sporingen på Google Analytics, noe som medførte underutnyttelse av verktøyets potensial og vanskeligheter med å analysere brukerne som foretok kjøp.
Det ønskede utfallet var å øke trafikk og salg i nettbutikken. Eksperimentet genererte inntekter på 55.171 kroner som tilsvarer en avkastning på 2203%. Vi anerkjenner prosjektets suksess og anbefaler ytterligere testing for å kontinuerlig optimalisere aktivitetene for å øke avkastningen på investeringene.
Selv om vi har måttet avgrense med tanke på prosjektets størrelse, vil vi supplere med et innsiktsbasert grunnlag for videre forskning, som vi håper vil bidra til å optimalisere Mesterbakerens markedsføringsaktiviteter. Til tross for feilkilder og usikkerhet i datainnsamlingen, som vi har avdekket, anses disse som verdifull innsikt for å effektivisere fremtidige markedsføringsaktiviteter. Oppgaven bærer preg av informasjon fra interne dokumenter som vi henviser til underveis i besvarelsen.
Description
Bacheloroppgave i Digital markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2024