• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Master of Science
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Master of Science
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Navigering mellom samfunnsansvar og virksomhetens omdømme: Etikk og cyberangrep

Dagsland, Åse Marit
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masteroppgave51251.pdf (205.9Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3146796
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master of Science [1823]
Abstract
Hvordan kan virksomheter navigere mellom samfunnets behov for informasjon om

alvorlige cyberangrep for å begrense ringvirkninger og øke kunnskapsnivået, og

virksomhetens behov for å ivareta sitt omdømme og øvrige mål, på en etisk

forsvarlig måte?

Som teoretisk rammeverk benytter jeg etikkens forventninger til ledelse, samt de

etiske teoriene konsekvensetikk, pliktetikk, dydsetikk og diskursetikk fra Alm

(2012, 2019, 2024). Burke et al., (2014) benyttes for å etablere en kontekst

mellom etikk og sikkerhetsledelse. Dette valget av teori synes å være relevant for

å diskutere problemstillingen. Jeg har samlet inn data gjennom den kvalitative

metoden case-studie, avgrenset til dokumentasjonsinformasjon.

Privat næringsliv spiller en stadig større rolle for nasjonal sikkerhet. Trusselbildet

endrer seg, og cyberangrep kan i ytterste konsekvens føre til alvorlige skader på

kritisk infrastruktur og mennesker. Diskusjonen tar utgangspunkt i en hendelse

hvor det store norske industrikonsernet Hydro opplevde et cyberangrep. At

angrepet var rettet mot et stort selskap med en viktig rolle i samfunnet, i tillegg til

at angrepet var svært omfattende, gjorde at Hydro opplevde at å være åpne og å

informere bredt var en del av deres samfunnsplikt. Hvordan Hydro varslet internt

og eksternt kan imidlertid også betraktes som en del av løsningen, da varslingen

gjorde det mulig å involvere relevante aktører og iverksette tiltak tidlig.
Description
Executive Master of Management i kulturforståelse, forhandlinger og etisk refleksjon fra Handelshøyskolen BI, 2024
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit