- Navigering mellom samfunnsansvar og virksomhetens omdømme: Etikk og cyberangrep -
Master thesis
View/ Open
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Master of Science [1622]
Abstract
Hvordan kan virksomheter navigere mellom samfunnets behov for informasjon om
alvorlige cyberangrep for å begrense ringvirkninger og øke kunnskapsnivået, og
virksomhetens behov for å ivareta sitt omdømme og øvrige mål, på en etisk
forsvarlig måte?
Som teoretisk rammeverk benytter jeg etikkens forventninger til ledelse, samt de
etiske teoriene konsekvensetikk, pliktetikk, dydsetikk og diskursetikk fra Alm
(2012, 2019, 2024). Burke et al., (2014) benyttes for å etablere en kontekst
mellom etikk og sikkerhetsledelse. Dette valget av teori synes å være relevant for
å diskutere problemstillingen. Jeg har samlet inn data gjennom den kvalitative
metoden case-studie, avgrenset til dokumentasjonsinformasjon.
Privat næringsliv spiller en stadig større rolle for nasjonal sikkerhet. Trusselbildet
endrer seg, og cyberangrep kan i ytterste konsekvens føre til alvorlige skader på
kritisk infrastruktur og mennesker. Diskusjonen tar utgangspunkt i en hendelse
hvor det store norske industrikonsernet Hydro opplevde et cyberangrep. At
angrepet var rettet mot et stort selskap med en viktig rolle i samfunnet, i tillegg til
at angrepet var svært omfattende, gjorde at Hydro opplevde at å være åpne og å
informere bredt var en del av deres samfunnsplikt. Hvordan Hydro varslet internt
og eksternt kan imidlertid også betraktes som en del av løsningen, da varslingen
gjorde det mulig å involvere relevante aktører og iverksette tiltak tidlig.
Description
Executive Master of Management i kulturforståelse, forhandlinger og etisk refleksjon fra Handelshøyskolen BI, 2024