• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ghost kitchens i Norge

Pedersen, Pelle; Bergh, Johannes
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
2925530.pdf (4.630Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2787819
Utgivelsesdato
2021
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
Bacheloroppgaven omhandler et dypdykk i det nye fenomenets ghost kitchens

varierende forretningsmodeller. På bakgrunn av forretningsmodellens relative

nyhet er det verken etablert anerkjente definisjoner knyttet til ghost kitchens

samlebetegnelse eller de ulike versjonene som eksistere i dag. Imidlertid er det en

ting som knytter ghost kitchen begrepet sammen, en forretningsmodell

skreddersydd for “levering-av-mat-segmentet”. Ghost kitchens har de siste årene

ført en sterk fremvekst i land som USA, Storbritannia, India og Kina.

Forretningsmodellen baserer seg på økende trend knyttet til at konsumentens

endrede matvaner, i retning av et økt konsum av hjemlevert mat. Denne trenden

har ytterligere akselerert på bakgrunn av den pågående koronapandemien. I løpet

av det siste året (2020) har fenomenet ankommet Norge.

Studiens problemstilling er som følger: “Hvilke suksesskriterier og barrierer

eksisterer for forretningsmodellen i det norske markedet?”

For å belyse problemstillingen benyttes relevant litteratur knyttet til den tredje

industrielle revolusjon og vertikal spesialisering, samt relevant teori knyttet til

plattformbedrifter og forretningsmodeller. Studien fremviser to forskjellige

kategorier av ghost kitchens, i et forsøk på kategorisere og definere

forretningsmodellene nærmere. Bacheloroppgaven angriper problemstillingen ved

å benytte seg av et utforskende forskningsdesign og anvender en kvalitativ

metode. For å nærmere undersøke konseptet, er det blitt gjennomført

semistrukturerte intervjuer bestående av et utvalg på fem bedrifter i den norske

restaurantbransjen. Tre av disse er tradisjonelle restauranter, mens to av disse

benytter seg av ghost kitchens konseptets forretningsmodell og befinner seg i

oppstartsfasen. Datamaterialet ble analysert ved benyttelse av tematisk analyse og

det ble utformet tematisk model. Denne benyttes til å presentere funnene gjennom

en within-case og across-case analyse som senere legger grunnlaget for

diskusjonen. I konklusjonen presenteres følgende funn knyttet til

problemstillingen:Suksesskriterier for ghost kitchens i det norske markedet: (1)

høy grad av datautnyttelse, (2) høyt fokus på markedsføring, (3) å velge sentrale

lokasjoner, og (4) mat designet for levering.

Barrierer for ghost kitchens i det norske markedet: (1) at Norges lave

befolkningstetthet vil kunne redusere det potensielle kundevolumet, og (2)

markedsaggregatorenes høye tjenestekostnader.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Entreprenørskap fra Handelshøyskolen BI, 2021
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit