Ghost kitchens i Norge
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2787819Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [843]
Sammendrag
Bacheloroppgaven omhandler et dypdykk i det nye fenomenets ghost kitchens
varierende forretningsmodeller. På bakgrunn av forretningsmodellens relative
nyhet er det verken etablert anerkjente definisjoner knyttet til ghost kitchens
samlebetegnelse eller de ulike versjonene som eksistere i dag. Imidlertid er det en
ting som knytter ghost kitchen begrepet sammen, en forretningsmodell
skreddersydd for “levering-av-mat-segmentet”. Ghost kitchens har de siste årene
ført en sterk fremvekst i land som USA, Storbritannia, India og Kina.
Forretningsmodellen baserer seg på økende trend knyttet til at konsumentens
endrede matvaner, i retning av et økt konsum av hjemlevert mat. Denne trenden
har ytterligere akselerert på bakgrunn av den pågående koronapandemien. I løpet
av det siste året (2020) har fenomenet ankommet Norge.
Studiens problemstilling er som følger: “Hvilke suksesskriterier og barrierer
eksisterer for forretningsmodellen i det norske markedet?”
For å belyse problemstillingen benyttes relevant litteratur knyttet til den tredje
industrielle revolusjon og vertikal spesialisering, samt relevant teori knyttet til
plattformbedrifter og forretningsmodeller. Studien fremviser to forskjellige
kategorier av ghost kitchens, i et forsøk på kategorisere og definere
forretningsmodellene nærmere. Bacheloroppgaven angriper problemstillingen ved
å benytte seg av et utforskende forskningsdesign og anvender en kvalitativ
metode. For å nærmere undersøke konseptet, er det blitt gjennomført
semistrukturerte intervjuer bestående av et utvalg på fem bedrifter i den norske
restaurantbransjen. Tre av disse er tradisjonelle restauranter, mens to av disse
benytter seg av ghost kitchens konseptets forretningsmodell og befinner seg i
oppstartsfasen. Datamaterialet ble analysert ved benyttelse av tematisk analyse og
det ble utformet tematisk model. Denne benyttes til å presentere funnene gjennom
en within-case og across-case analyse som senere legger grunnlaget for
diskusjonen. I konklusjonen presenteres følgende funn knyttet til
problemstillingen:Suksesskriterier for ghost kitchens i det norske markedet: (1)
høy grad av datautnyttelse, (2) høyt fokus på markedsføring, (3) å velge sentrale
lokasjoner, og (4) mat designet for levering.
Barrierer for ghost kitchens i det norske markedet: (1) at Norges lave
befolkningstetthet vil kunne redusere det potensielle kundevolumet, og (2)
markedsaggregatorenes høye tjenestekostnader.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Entreprenørskap fra Handelshøyskolen BI, 2021