Verdsettelse av Active Brands AS i forbindelse med børsnotering
Abstract
Utredningen er en verdivurdering av Active Brands – en norsk leverandør av merkevarer innen sport- og friluftsmarkedet. Oppgavens hensikt er å finne den fundamentale verdien av selskapets egenkapital dersom selskapet skulle børsnoteres, og hva hovedeier kan og burde selge seg ut for.
Gjennom en detaljert strategisk og egnskapsmessig analyse dannes grunnlaget for verdsettelsen. Sammen med en drøfting omkring forutsetninger fremkommer fundamentalverdien av selskapet gjennom en diskontert kontantstrømmodell. Som et supplement anvendes det multippelverdsettelse fra sammenlignbare selskaper, noe som viser oss hvorvidt den fundamentale verdsettelsen er innenfor rimelighetens grenser. Avslutningsvis behandles usikkerhet i estimatene gjennom analyser og simuleringer, før vi til slutt tar for oss flere formaliteter rundt børsnoteringen. Gjennomsnittlig selskapsverdi av alle verdsettelsesmetodene er 2.365 millioner kroner. Basert på våre analyser kan selskapet børsnoteres med en egenkapitalverdi på 1.698 millioner kroner.
Hovedeier, FSN Capital, kan følgelig selge hele sin eierandel på 55 prosent for et bruttoproveny på 934 millioner kroner. Vi viser til signalhypotesen og mener det er mer forsvarlig å selge 30 prosent av selskapets aksjer for et bruttoproveny på 509 millioner kroner. Denne likvideringen utgjør 54,5 prosent av FSN Capitals eierandel.
Description
Bacheloroppgave i Økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI, 2021